Abstrakt kubistisk bilde i sterke farger med typografiske bokstaver og geometriske former.
Thorvald Hellesen, «Komposisjon» (utsnitt), ca. 1919. Eckbos Legat.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 30. mars 2023
  • Nasjonalmuseet
  • 18.00–21.00

Velkommen til åpningen av utstillingen  «Thorvald Hellesen. Kubistisk pioner»

Taler, lett servering og string swing-musikk med Hot Club de Norvège.
Åpning ved Richard Arnesen, styreleder i Eckbos Legat

Om utstillingen:
Thorvald Hellesens første utstilling fant sted på Tivoli i Kristiania høsten 1919. Den ble møtt med massiv kritikk, og satte punktum for den 30-årige kunstnerens karriere i Norge. Han reiste tilbake til Paris, byen der han var blitt en del av den kubistiske avantgarden.

Etter sin død i 1937 ble Hellesen glemt. Først i overgangen mellom 1970- og 1980-årene ble han gjenoppdaget, men utenfor kunsthistoriske sirkler forble navnet hans relativt ukjent.

Når Nasjonalmuseet nå åpner dørene til den første museumsutstillingen viet Hellesens kunst, er det med håp om at flere skal bli kjent med Norges første konsekvente kubist.