To brune vennlige øyne ser rett inn i kameraet. de er sminket med blå øyenskygge, svart eyeliner og lange falske vipper
Rah Eleh, Supernova, 2018, videoinstallasjon
  • 15. april 2023
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • Kl. 14.00–15.30
  • På engelsk

Hvilken plass har skeivhet og skeiv teori i kunst fra Midtøsten?

«Skeiv islamsk kunst» inviterer Dr. Andrew Gayed til en samtale om sine studier om kunst fra Midtøsten. Gayed utforsker temaer rundt migrasjon, fordrivelser, transnasjonalitet, og undersøker hvordan skeivhet iscenesettes i kunstneriske praksiser og hvordan kulturelt forskjellige samtidskunstnere opererer innenfor en vestlig kontekst.

«Skeiv islamsk kunst» er et flerårig utstillings- og forskningsprosjekt i Nasjonalmuseet som ser på forholdet mellom islam og det skeive, med utgangspunkt i samtidig og historisk kunst. Prosjektet vil involvere kunstnere, poeter, aktivister, arkitekter, filmskapere og forskere, og skal resultere i en utstilling i Nasjonalmuseet i 2025. Prosjektet kurateres av Noor Bhangu i samarbeid med kunstneren Hanan Benammar.

Samtalen vil foregå på engelsk.