Abstrakt og nonfigurativt kubistisk maleri med bølgende former i svart graderes til grått, hvitt og rødt med innslag av blått
Thorvald Hellesen, «Komposisjon», ca. 1914–16.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 26. april 2023
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • 18.00–19.00

Ved kunsthistoriker og kurator Ingvild Krogvig.

Fra Thorvald Hellesen flyttet til Paris i 1911, til han sluttet å male i slutten av 1920-årene, bevegde han seg rastløst fra den ene kubistiske strategien til den andre. Straks han behersket kodene innenfor én retning, forlot han den tilsynelatende brått og usentimentalt for så å gi seg i kast med et nytt uttrykk.

Kanskje man kunne kalle ham konsistent inkonsistent. I så fall er det en inkonsistens han deler med flere kunstnere i miljøet rundt ham, som Pablo Picasso, Francis Picabia og Marcel Duchamp.

I foredraget granskes Hellesens vidt forskjellige kunstneriske strategier i sammenheng med samtidens ideer om originalitet og kunstnerisk frihet.