Louise Bourgeois, Untitled (The Wedges), 1950 © The Easton Foundation/BONO, Oslo 2023
  • 10. mai 2023
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen
  • Kl. 17.30–18.00

I denne omvisningen kan du bli bedre kjent med Louise Bourgeois «Personages»-skulpturer, når vi ser nærmere på deres form og innhold.

Etter å ha studert malerkunst på 1930-tallet gikk Louise Bourgeois etter hvert over til å eksperimentere med skulptur. Fra slutten av 1940-tallet til midten av 1950-tallet skapte hun rundt 80 abstrakte totem-aktige skulpturer, som hun samlet omtalte som Personages.

De høyreiste, slanke skulpturene er alle individuelle i uttrykket. Symbolsk kan de oppleves som personifiseringer av mennesker Bourgeois ikke lenger hadde rundt seg, etter å ha flyttet fra Frankrike til USA. Formmessig er de intrikate, og stilmessig viser de en kunstner som er i tråd med sin tid. Personages-skulpturene uttrykker Bourgeois’ interesse for geometri og abstraksjon, men man kan også se tydelige paralleller til verk av kunstnere som Pablo Picasso, Alberto Giacometti og Jean Arp.

Omvisningen holdes på norsk og varer i ca. 30 minutter. Oppmøte ved inngangen til utstillingen i Lyshallen.

Du trenger ikke melde deg på omvisningen. Det er gratis å delta så lenge du har gyldig inngangsbillett til museet. Første til mølla for å være sikret plass.

Velkommen!