Fotografi av et tekstilkunstverk av kunstneren Louise Bourgeois. Rosa og blå tekstilbiter er sydd sammen i et geometrisk mønster
Louise Bourgeois, «Ode à l'Oubli», 2004 (detalj) © The Easton Foundation/BONO, Oslo 2023
  • 24. mai 2023
  • Nasjonalmuseet
  • 17.00–19.30

... you can retell your life and remember your life by the shapes, the weight, the color, the smell of the clothes in your closet.
Louise Bourgeois i samtale med kunstner Paulo Herkenhoff i 2003.

Er du mellom 16 og 19 år og har lyst til å oppleve kunst med andre på din egen alder? Møt Nasjonalmuseets unge Blikkåpnere i utstillingen «Louise Bourgeois. Imaginære samtaler».

I dette verkstedet lager du unike og personlige bærenett inspirert av Louise Bourgeois’ tekstilverk Ode à l'Oubli (2004). Kunstverket er en slags hyllest til det å glemme, og handler blant annet om hvordan tekstiler uttrykker minner, identitet, nostalgi og personlighet. Bourgeois brukte gjerne sine egne kjoler, sengetøy, tepper eller andre personlige tekstiler som utgangspunkt når hun lagde verkene sine. Du er velkommen til å ta med deg eget materiale som du vil bruke, men du får også et utvalg gjenbrukstekstiler i museet.

Før vi jobber i verkstedet, studerer vi Bourgeois’ tekstilkunst i utstillingen.

Arrangementet passer for deg som er mellom 16 og 19 år, og er utviklet av Nasjonalmuseet i samarbeid med RELOVE. RELOVE jobber med kreativt gjenbruk, redesign og omsøm av klær og tekstiler.

Verkstedet varer i 2,5 timer. Oppmøte er i Vestibylen i Nasjonalmuseet.

Det er gratis å delta, men du må melde deg på her.

Les mer om Blikkåpner her.