Fotografi av et tekstilkunstverk av kunstneren Louise Bourgeois. Røde bølgeformer på hvit bakgrunn.
Louise Bourgeois, «Ode à l'Oubli», 2004 (detalj) © The Easton Foundation/BONO, Oslo 2023
  • Nasjonalmuseet – Verksted B
  • 11. og 25.mai, 1. og 15. juni kl. 13.30–14.30 og kl. 14.30–15.30

Louise Bourgeois utforsket sin egen garderobe og brukte materialene til å lage et kunstverk i form av en tekstilbok. Verket kalte hun Ode à l'oubli, som på norsk kan oversettes til Ode til glemselen eller Dikt til glemselen. Bourgeois mente at man kan gjenfortelle livet sitt gjennom fargene, formene og lukten av klærne man har i klesskapet. Hun klippet, sydde og broderte på klærne og tekstilene.

I dette arrangementet utforsker vi først boksidene som vises i Louise Bourgeois-utstillingen og navneduker fra tidlig 1800-tallet, i museets samling. På navnedukene finner man ofte brodert inn alfabetet, tallrekker, navnet til den som har brodert og familiemedlemmene. Eldre navneduker ble forbilder for nye, dermed fikk gamle motiver og stiluttrykk ofte lang levetid.

I verkstedet etter omvisningen syr og broderer du dine egne navneduker av gamle klær og tekstiler. Du trenger ikke ta med eget materiale.

Velkommen til sømverksted!

Du trenger ikke melde deg på, men du må ha gyldig inngangsbillett til museet.
Oppmøte ved Salong Louise Bourgeois i utstillingen i Lyshallen.
Møt gjerne opp litt før arrangementet starter.