Fotografi av kunstneren Louise Bourgeois som bygger en av sine Personages-skulpturer
Bourgeois i sitt hjem i New York City i 1965, med flere av sine «Personage»-skulpturer, blant dem «Femme Volage» (utsnitt) © The Easton Foundation/BONO, Oslo 2023
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen
  • 25. juni kl. 12.00–16.00

Velkommen til familieverksted hvor vi lager «personlighetsskulpturer» i utstillingen «Louise Bourgeois. Imaginære samtaler»!

På 1940- og 1950-tallet skapte Louise Bourgeois mange abstrakte skulpturer av mennesker hun kjente, savnet, og var glad i, som hun kalte Personages. Skulpturene skulle ikke være realistiske, men det var viktig at de uttrykte noe om hvem personene var for henne.

I dette verkstedet bygger du og barna skulpturer som Bourgeois. For å lage skulpturen må dere tenke på hvordan personen ser ut, oppfører seg og beveger seg. Noen har kanskje en rundere personlighet enn andre. Noen tar stor plass, andre tar veldig liten plass. Noen er selvsikre, andre sjenerte. Hvordan kan dere få fram personlighetstrekk i en abstrakt skulptur?

I verkstedet får dere tilgang til en rekke materialer og former for å bygge skulpturen. I utstillingen «Louise Bourgeois. Imaginære samtaler» kan dere hente inspirasjon fra Bourgeois’ egne Personages-verk.

Verkstedet passer best for barn i alderen 7–11 år, og ledes av en av museets formidlere.
Det er begrenset antall plasser, men dere trenger ikke melde dere på. Verkstedene starter kl. 12.00, 13.00, 14.00 og 15.00. Møt opp fem minutter før ved Salong Louise Bourgeois i utstillingen i Lyshallen.

Barn kommer gratis inn, men må være i følge med voksen med gyldig inngangsbillett til Nasjonalmuseet.

Les mer om tilbud til familier og barn her.