Christoffer Wilhelm Eckersberg, «Ung kvinne foran et speil», 1841.
Foto: Nasjonalmuseet / Dag Andre Ivarsøy
  • Nasjonalmuseet – Studiesalen
  • 14., 21. og 28. juni kl. 14.00 – 16.00

Står du også opp mellom 5 og 6 hver dag for å kunne bli den beste utgaven av deg selv? Veien til det gode liv starter med en oppbyggende morgenrutine der sengen er redd opp, duftlyset tent og treningsøkten unnagjort før resten av verden våkner- eller?

Fra 8. juni – 10. september viser Nasjonalmuseet utstillingen «Livet i tegning. Verk fra Bruegels og Rubens' tid», med motiver som spenner fra hverdagssituasjoner og naturskildringer til mytologiske, allegoriske og bibelske scener.

I løpet av utstillingsperioden vil Studiesalen vise en rekke pop-up utstillinger som gir en mulighet til å fordype seg i noen av temaene fra «Livet i tegning» og forstå dem i lys av vår tid.

Ett av høydepunktene i utstillingen er mestertegningen til serien De syv dyder av Pieter Bruegel den eldre (1525–1569) der Prudentia oppmuntrer til flittig å strebe mot et liv preget av måtehold og fornuft. Fokuset på struktur og selvdisiplin har fått en renessanse gjennom sosiale medie-fenomener som «That girl» og «The lucky girl syndrome». Trenden omtales som en «nyåndelig oppvåkning»; et pietistisk system av repeterende rutiner og mentale manifestasjoner som skal få drømmene dine til å gå i oppfyllelse.

«My 5 am morning routine» betrakter samtidens insisterende og overflatefokuserte selvgransking med utgangspunkt i renessansemenneskets syn på etikk og moral.

Studiesalen

Hver onsdag mellom kl. 14 og 16 får du mulighet til å bli kjent med grafikk og tegning fra Nasjonalmuseets samling. I Studiesalen kommer du tett på originale verk av kunstnere som Francisco de Goya, Edvard Munch, Max Klinger, Kähte Kollwitz, Anna Eva Bergman og Lotte Konow Lund.

For å delta må du ha gyldig inngangsbillett til Nasjonalmuseet.

Velkommen innom!