Fotografi av et tekstilverk av kunstner Louise Bourgeois. Avlange, bølgete tekstilremser er sydd sammen i en organisk form.
Louise Bourgeois, «Ode à l'Oubli», 2004 (detalj) © The Easton Foundation/BONO, Oslo 2023
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen
  • 4. juni kl. 13.00–16.00

... you can retell your life and remember your life by the shapes, the weight, the color, the smell of the clothes in your closet.
Louise Bourgeois i samtale med kunstner Paulo Herkenhoff i 2003.

I denne omvisningen kan du bli bedre kjent med den franske kunstneren Louise Bourgeois’ tekstilkunst.

Siden midten av 1990-tallet og fram til sin død i 2010 skapte Bourgeois en rekke skulpturer og installasjoner hvor hun ofte brukte sine egne, brukte tekstiler som materiale. Kunstverkene vekker ofte både fascinasjon og ubehag, men har også en tydelig sårbarhet i seg. Her kan du gå i dybden på de ulike måtene Bourgeois arbeidet med tekstil på, fra tekstilkollasjer, forpinte byster med ansikter stramt lappet sammen, og kjoler og undertøy brukt i sin helhet som hovedpersoner i ikoniske installasjoner.

I verkstedet etterpå lager du unike og personlige bærenett inspirert av Bourgeois’ tekstilverk Ode à l'Oubli (2004). Kunstverket er en slags hyllest til det å glemme, og handler blant annet om hvordan tekstiler uttrykker minner, identitet, nostalgi og personlighet. Du er velkommen til å ta med deg ditt eget materiale som du vil bruke, men du får også tilgang til et utvalg gjenbrukstekstiler i museet.

Verkstedet er ledet av en kunstformidler fra Nasjonalmuseet og er et samarbeid med RELOVE Oslo. RELOVE jobber med kreativt gjenbruk, redesign og omsøm av klær og tekstiler.

Omvisningen og verkstedet varer i ca. 3 timer. Det er gratis å delta, men du må melde deg på her.

Oppmøte i Vestibylen ved inngangen til Nasjonalmuseet.
Velkommen til omvisning og verksted i utstillingen «Louise Bourgeois. Imaginære samtaler»!

Om Plot/Oslo
Plot/Oslo er en klubb for unge som vil lære mer om samtidskunst. Klubben er åpen for alle mellom 18 og 25 år, og det er gratis å være med. Plot/Oslo drives av Nasjonalmuseet, Kunstnernes Hus og Astrup Fearnley Museet.