Monter med tekstiler i Nasjonalmuseets samlingspresentasjon.
Foto: Ina Wesenberg/Nasjonalmuseet
  • Nasjonalmuseet
  • 29. august 2023 kl. 13.00 og 17.30

De såkalte «nattrøyene» var 1600-tallets svar på kosegensere. Genserne ga ekstra varme og ble brukt når man var hjemme hos seg selv.

I Nasjonalmuseets samling finner du fire «kosegensere» fra 1600-tallet, strikket av fin silke på ørsmå pinner. Genserne har dekorative rutemønstre med åttebladsroser, ikke ulikt mønsteret på den folkekjære Mariusgenseren.

Hva forteller disse gamle nattrøyene oss om norske strikketradisjoner og om åttebladrosemønsterets utvikling? Hva sier genserne oss om hvem som i sin tid brukte dem? Velkommen til en omvisning om barokkens «kosegensere» med Nasjonalmuseets drakthistoriker Janne Helene Arnesen!

Omvisningen krever ingen påmelding, men du må ha billett til museet for å kunne delta. Oppmøte i rom 5 i samlingspresentasjonen.

Ønsker du å bli godt kjent med et kunstverk eller et tema i en utstilling? Bli med på en Dypdykk-omvisning hvor du kan få dypere forståelse for kunst, arkitektur og design!