Kaotiske scener i duse farger viser absurde møter mellom mennesker, dyr og gjenstander. Kropper faller, ligger og står.
Johannes Høie, «Triptykon», 2013–2021.
Foto: Nasjonalmuseet/Børre Høstland
  • Nasjonalmuseet – Studiesalen
  • 16. august kl. 15–17

Med en fortellende og detaljert strek trekker Johannes Høie dommedagstematikken inn i samtiden. Den tredelte tegningen Triptykon, som ble kjøpt inn til samlingen i 2021, gir en psykedelisk og fortettet beskrivelse av det postmoderne menneskets selvdestruktivitet og mangel på forankring. Jaget etter suksess, materielle goder og umiddelbare tilfredstillelser har fått begeret til å renne over og kastet menneskene ut i en evigvarende skjærsild.

Pop-up-utstillingen «De frafalne» betrakter vår tids moralske og sjelelige dekadanse i lys av renessansens syn på etikk og moral.

Fra 8. juni til 10. september viser Nasjonalmuseet utstillingen «Livet i tegning. Verk fra Bruegels og Rubens`  tid», med motiver som spenner fra hverdagssituasjoner og naturskildringer til mytologiske, allegoriske og bibelske scener.  I løpet av utstillingsperioden vil Studiesalen vise en rekke pop-up-utstillinger som gir en mulighet til å fordype seg i noen av temaene fra «Livet i tegning» og forstå dem i lys av vår tid.

Blant høydepunktene i utstillingen finnes dramatiske skildringer av syndefloden der Gud straffer menneskene for deres handlinger ved å drukne alt liv på jorden.

Studiesalen

Onsdager mellom kl. 15 og 17 inviterer Nasjonalmuseet til pop-up-utstillinger og arrangementer i Studiesalen. De er åpne for alle. For å delta trenger du gyldig inngangsbillett til Nasjonalmuseet.

Studiesalen kan også besøkes etter avtale dersom du ønsker å fordype deg i museets samling av grafikk og tegning.

Velkommen innom!