Barn, kunst og lek på museet. Må vi redde leken?
Velkommen til samtale om barns lek og atferd i kunstmuseer!
Kan lek og aktivitet i utstillingsrommet bidra til å skape gode kunstmøter for barn?
Kunstmuseene skal tilrettelegge for kunstmøter på barns premisser. Lek har kommet inn på timeplanen i skolen og foreldre fortviler over barnas skjermavhengighet.
Samtalen tar utgangspunkt i formidlingen av utstillingen Else Hagen. Mellom mennesker og behovet for å lære mer om barns atferd i kunstmuseer. Kuratorer formidling i Nasjonalmuseet Lin Stafne-Pfisterer og Brynhild Slaatto har utviklet formidlingen i utstillingen og leder samtalen.
Du trenger billett for å delta. Første til mølla-prinsippet gjelder. Kjøp billett via lenken øverst.
Program
Barns lek før og nå (15 min): Maria Øksnes, professor i pedagogikk
Lekende kunstmøter (15 min): Ann Hege Waterhouse, professor i forming, kunst og håndverk
Samtale mellom Maria Øksnes, Ann Hege Waterhouse, Lin Stafne-Pfisterer og Brynhild Slaatto (20 min)
Spørsmål fra salen (10 min)
Maria Øksnes er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og er utdannet førskolelærer. Hennes forskningsinteresser er først og fremst knyttet til områdene lek, fritid, barndom og ungdom. Øksnes er prosjektleder for det NFR-finansierte innovasjonsprosjektet Bedre skolestart for alle - et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune (2020–2024). Sammen med kolleger fra ILU har hun satt i gang en generasjonsstudie som undersøker erfaringer av lek i barndommen i historisk perspektiv.
Ann-Hege Lorvik Waterhouse er professor i forming, kunst og håndverk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Waterhouse har en doktorgrad i kulturstudier, og har undervist og forsket i lærerutdanningskontekster i mer enn 25 år. Hun har publisert en rekke artikler nasjonalt og internasjonalt og skrevet flere bøker, deriblant Med kunst i barnehagen (2017). Waterhouse er i sin forskning særlig opptatt av kunstfaglig forskning, materialer og materialitet i skapende prosesser og barn og unges skapende prosesser og kunstmøter.