Naken nymfe med liten engel ved sin side
François Boucher (tilskrevet), «Nymfe og amorin», 1700-tallet
Foto: Nasjonalmuseet
  • 14. februar kl. 15.00–18.00 og 21. og 28. februar 15.00–17.00
  • Nasjonalmuseet – Studiesalen

Når han plutselig slutter å svare på meldingene dine midt i en samtale, eller hun lar være å dukke opp til det avtalte stevnemøtet: Nasjonalmuseets samling er full av kompliserte kjærlighetshistorier der håp og brutte løfter spaserer hånd i hånd på en kronglete vei av misforståelser og urealistiske forventninger.

Hvordan ville en forførende rokokkonymfe eller nevrotisk kunstnerspire anno 1880 håndtert samtidens regler i jakten på kjærligheten? I kjærlighetsmåneden februar kan du oppleve en pop-up-utstilling med grafikk og tegning som illustrerer mer eller mindre vellykkede forsøk på å finne den rette, i Studiesalen.

Hva har psykiateren Sigmund Freud og kunstneren Max Klinger til felles?
Psykolog og samlivsekspert Peder Kjøs besøker pop-up-utstillingen fra kl. 15.00–16.30 14. februar. Han vil dele sin analyse av Klingers Parafraser over funnet av en hanske.

Pop-up-utstillinger i Studiesalen

Du er invitert til pop-up-utstillinger og arrangementer i Studiesalen i Nasjonalmuseet onsdager mellom kl. 15 og 17. For å delta trenger du gyldig inngangsbillett til Nasjonalmuseet. Studiesalen kan også besøkes etter avtale dersom du ønsker å fordype deg i museets samling av grafikk og tegning.

Velkommen!