To menn med et barn i barnevogn står foran et lysende kunstverk av Olafur Eliasson.
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
  • 2. april og 2. juli 2024 kl. 13.00–13.45
  • Nasjonalmuseet

Ta med babyen og bli med på omvisning i Søylerommet!

Utstillingen i Søylerommet utfordrer hvordan vi ser på kunst. Her er det materialene som er i fokus, og det varierte utvalget verk viser ulike måter materialer kan formidle kunst og historie på. Olafur Eliassons Reality Mosaic fra 2018 kaster fargene sine rundt i rommet, i dialog med både neonverket Human Nature av Bruce Nauman og Double Mobius (v.2.) av Roni Horn, som begge leker med effekten lys og bevegelse har på vår oppfattelse. Kunstverkene i rommet er i dialog med hverandre på ulike måter, og i omvisningen utforsker vi dette.

Omvisningen er gratis. Besøkende må ha gyldig inngangsbillett til Nasjonalmuseet for å kunne delta.

Oppmøte i Søylerommet i 2. etasje.

Barnevogner kan parkeres i Nasjonalmuseets underetasje. I etterkant er det også mulighet for å bli igjen, gi mat og stelle barnet i egnede lokaler. Vi anbefaler å ha med bæresele. Ta kontakt med en museumsvert om du trenger bistand når du kommer til museet.

Babyomvisninger
Den første tirsdagen i måneden kan du bli med på babyomvisning i Nasjonalmuseet. Omvisningene er lagt til rette for omsorgsgivere i permisjon som ønsker kulturelt påfyll.

Søylerommet er viet utstillinger med verk fra The Fredriksen Family Collection, en samling i kontinuerlig utvikling, med hovedvekt på kunstverk fra etterkrigstiden fram til i dag.