Ella Marie Hætta Isaksen i filmen «Ellos eatnu – La elva leve».
Foto: Mer Film
  • 10. april 2024 kl. 17.30–20.00
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • Begrenset antall plasser

Velkommen til filmvisning av «Ellos eatnu – La elva leve» og slampoesi fremført av Ida Helene Benonisen, i forbindelse med utstillingen «Britta Marakatt-Labba. Sylkvasse sting». Arrangementet er gratis, og alle er velkomne!

«Ellos eatnu – La elva leve»

Filmen Ellos eatnu – La elva leve handler om samiske Ester (spilt av Ella Marie Hætta Isaksen) som flytter til Alta høsten 1979 og begynner i sin første jobb som lærervikar. Med mål om å passe inn, holder hun sin samiske bakgrunn skjult. Esters fetter, som er sameaktivist, deltar i demonstrasjonene mot det planlagte vannkraftverket i Altaelva. Etter at Ester blir med ham til protestleiren, finner hun vilje til kjempe for bevaring av elva og for retten til å være seg selv.

Ida Helene Benonisen

Ida Helene Benonisen (hun/de) er en samisk-norsk slampoet og aktivist. Hun er opptatt av å bruke poesi både som et utrykk for det personlige og nære, og som et virkemiddel i sin aktivisme og politiske engasjement. Hennes poesi var en sentral del av demonstrasjonene, da Benonisen tok seg inn på Olje- og energidepartementet under Fosen-aksjonen. Disse demonstrasjonene viste motstand mot det pågående menneskerettighetsbruddet mot samene på Fosen.

Oppmøte i Auditoriet. Første til mølla-prinsippet gjelder. Arrangementet er gratis, og du trenger ikke inngangsbillett til Nasjonalmuseet for å delta.

Bures boahtin geahččat “Ellos eatnu – La elva leve” filmma, ja gullat Ida Helene Benonisena slampoesiija ovdanbuktima, mat lágiduvvoba “Britta Marakatt-Labba. Bastilis sákkaldagaid” čájáhusa oktavuođas.

“Ellos eatnu – La elva leve”

Ellos eatnu – La elva leve filbma lea sámi nieidda Estera birra (Ella Marie Hætta Isaksen neavttárin), gii fárre Áltái 1979 čavčča, gos son álgá iežas vuosttaš bargui sadjásašoahpaheaddjin. Heiven dihte eará bargiid searvái, de čiegada son iežas sámi duogáža. Estera vilbealli, gii lea sámi aktivista, searvá dáistalit plánejuvvon čáhcefápmorusttegiid vuostá, mainna galget dulvadit Guovdageainnu-Álttá eanu. Maŋŋil go Ester vuolgá su fárrui vuostálastinbáikái, de easka ealáska sus dáhttu suodjališgoahtit eanu ja vel rahčat vuoigatvuođa leahkit ieš.

Ida Helene Benonisen

Ida Helene Benonisen lea sámi-dáru slampoehta ja aktivista. Sutnje lea dehálaš poesiijain sihke dovddahit persovnnalašvuođa ja lagasvuođa, ja maiddái geavahit dan váikkuhangaskaoapmin iežas aktivismii ja politihkalaš áŋgiruššamii. Su poesiija lei okta guovddáš oassi demonstrašuvnnain, go Benonisen lei okta sis geat demonstrerejedje Oljo- ja energiijadepartemeantta siste Fovsen-akšuvnnain. Dáinna miellačájehemiin vuostálaste olmmošvuoigatvuođarihkkuma, mat dáhpáhuvvet Fovsen sápmelaččaid vuostá.

«Ellos eatnu – La elva leve»

Regissør/Bagadalli: Ole Giæver
År/Jahki: 2023
Lengde/Bistá: 120 minutter/minuhta
Land/Riika: Norge/Norga
Språk/Giella: Samisk, norsk. Tekstet på engelsk. / Sámegiella, dárogiella. Tekstejuvvon eŋgelasgillii.