Kalenderbilder for månedene april, med en mann omgitt av fugler og vekster, og mai, med en rytter til hest
Ukjent kunstner, «Baldisholteppet», 1040–1190.
Foto: Nasjonalmuseet / Frode Larsen
  • 14. mai 2024 kl. 13.00–13.30 og 17.30–18.00
  • Nasjonalmuseet

Arrangementet er fullbooket!

Baldisholteppet er et av hovedverkene i Nasjonalmuseets samling, og et av veldig få gjenværende billedvever fra denne perioden i europeisk middelalder.

Hvordan havnet teppet på museum? Hvordan har historien om verket blitt formidlet til publikum? Og hvordan ble Baldisholteppet et av museets aller mest kopierte verk? Kom og hør fortellingen om Baldisholteppet fra ekstraordinært funn til museumsobjekt og folkeeie. Velkommen til Dypdykk i samlingspresentasjonen med seksjonsleder Cathrine Lorange!

Oppmøte i rom 3 i museets første etasje. Arrangementet er inkludert i inngangsbilletten, men du må hente billett via lenke øverst for å sikre deg plass.

Dypdykk

Ønsker du å bli godt kjent med et kunstverk eller et tema i en utstilling? Bli med på en Dypdykk-omvisning hvor du kan få dypere forståelse for kunst, arkitektur og design! Ønsker du kun et overblikk? Nasjonalmuseet tilbyr også «Nysgjerrig på»-omvisninger som gir en enklere oversikt over et kunstnerskap, noen kunstverk eller et tema.