Vasilij Kandinskij, «Skalmeie», 1907 © Centre Pompidou, Paris, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais / Georges Meguerditchian
  • 4. mai 2024 kl. 14.00–14.45
  • Nasjonalmuseet – Auditoriet
  • Begrenset antall plasser

Bli med på en samtale med kunsthistorikerne bak utstillingen «Kandinskij. Inn i det ukjente».

Samtalen vil gi deg innblikk i hvem Vasilij Kandinskij var og hva som formet ham som kunstner. Samtalen konsentrerer seg om hans tidlige verker.

Kandinskij skapte noen av kunsthistoriens første abstrakte bilder og spilte en sentral rolle i Der Blaue Reiter og som lærer ved Bauhaus-skolen. I begynnelsen av karrieren var grafikken viktig for ham. Mange av Kandinskijs tresnitt ble til i perioden 1902 til 1912 mens han oppholdt seg i München og Paris. I disse verkene finner vi blant annet referanser til eventyr og legender og til musikk.

Arrangementet er åpent for alle og passer også for deg som ikke vet så mye om Kandinskij fra før. Du vil møte Møyfrid Tveit, Ingrid Wisløff Aars og Karianne Ommundsen som har samarbeidet om utstillingen.

Kjøp billett til dette arrangementet på nett eller i museets billettskranke. Sikre deg plass ved å kjøpe billetter på forhånd.

Ingrid Wisløff Aars, Møyfrid Tveit og Karianne Ommundssen
Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg