Svart hvitt fotografi av Anna-Eva Bergman som tegner i sanden på en strand.
Foto: © Stiftelsen Hartung-Bergman / BONO
  • 11. september 2024 kl. 17.30–19.30
  • Nasjonalmuseet – Storsalen

I dette foredraget ser seniorkurator Wenche Volle på Anna-Eva Bergmans «comeback» som kunstner rundt 1950 og hvordan hun fant sin plass i et internasjonalt kunstliv.

Før Anna-Eva Bergman (1909–1987) brøt opp fra Norge til fordel for Frankrike i 1952 hadde hun staket ut en ny kunstnerisk kurs. Hun hadde peilet seg inn mot et abstrakt uttrykk med rot i former fra naturen. Bruken av bladmetall ble en stadig viktigere del av hennes måte å male på. De lysskimrende, vibrerende flatene skulle bli hennes signatur.

I Paris slo hun gjennom som kunstner og ble representert på toneangivende utstillinger. Hun gikk opp i format og skapte monumentale fremstillinger av fjell, hav, horisonter og månen. Bildene inviterer til både romantisk lengsel og eksistensiell uro. I kjølvannet av krigen, atomtrussel, kappløpet mot månen og fremskrittstro skapte hun sitt «verdensbilde» som taler til oss også i dag.

For å delta på foredraget må du hente ut gratisbillett i forkant.