F. 1950 i Høland. Bor og arbeider på Nesodden.

  • Stort hull, 2018 
    Fotokopi, tusj og kollasj, 35,2 × 26,1 × 3,4 cm og 53,6 × 68,8 × 3,4 cm 
    Lyshallen 
     
    Anne-Karin Sundquist er blant annet utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo fra 1979 til 1983. Hun lager malerier, tegninger og collager, og i Stort hull kombinerer hun en tegning av en geometrisk form med et funnet fotografi. På fotografiet ser man en person som viser sine avkappede hender, mens tegningen er av en diamantform. Hva er sammenhengen mellom disse? Kunstneren har kanskje sett en forbindelse mellom det vakre og det katastrofale, i dette tilfellet konsekvensene ulovlig diamanthandel får idet krig, konflikt og rå kapitalisme dundrer sammen. Utvinning av diamanter har en blodig historie, derav begrepet «bloddiamanter», en virksomhet som kapitaliserte på borgerkrig, lemlesting og drap. Diamanter er en del av en verdensomspennende handel, og dermed sprer blodigheten seg med de vakre diamantene. Dette er noe av det man kan lese ut av Sundquists sammenstilling av det funne fotografiet og hennes egen tegning av diamanten, på den ene siden transparent og på den andre stenket av mørkt blod. RG