Piranesi og det moderne

Piranesi har med sine arkitekturfantasier og fengselsscener inspirert kunstnere, arkitekter, filmskapere, forfattere og filosofer helt til vår tid. Med utstillingen «Piranesi og det moderne» presenterer Nasjonalmuseet en rekke av Piranesis verk fra 1700-tallet, og viser forbindelser til moderne kultur på tvers av kunstarter og medier.
Den italienske kunstneren Giovanni Battista Piranesi (1720–1778) er mest kjent for sine etsninger der han fremstiller fantasirike byutsikter, bygninger og fengselsscener. Piranesis visjoner har hatt stor påvirkning på moderne fotografi, film, maleri, litteratur og arkitektur.


Piranesi var arkitekt, grafiker, arkeolog, forfatter, scenograf, møbeldesigner, antikvitets- og kunsthandler og en av 1700-tallets mest markante personligheter.
Men han har satt dype spor også i ettertiden. Innflytelsen fra 1700-tallsmesteren har hatt betydning for de ulike fagfeltenes forståelse av det moderne.
...the Prisons are remarkable as being the nearest eighteenth-century approach to abstract art
Aldous Huxley, Prisons, 1949
Basert på Nasjonalmuseets egen samling og innlånte verk spenner utstillingen «Piranesi og det moderne» over ulike perioder og fagfelt. Utstillingen vil vise verk fra 1700-tallet til i dag; grafikk, maleri, tegning, fotografi, skulptur, bøker, arkitekturmodeller, arkitekturtegninger, kobberplater og film vil sidestilles.