Hånd og maskin. Arkitektoniske tegninger

En eksplosiv teknologisk utvikling og flere globale kriser har satt sitt preg på samfunnet de siste tiårene. Hvordan påvirker slike omveltninger arkitektene og måten de jobber på?
I utstillingen undersøkes dette gjennom et utvalg tegninger og installasjoner. De eldste verkene som presenteres ble til i tiden rundt den globale finanskrisen i 2008. I etterdønningene av krisen startet en yngre generasjon arkitekter å jobbe mer lokalt, kollektivt og ikke-kommersielt. De nyeste tegningene som stilles ut er laget av arkitekter som etablerte seg i tiden rundt koronapandemien.
Teknologiske nyvinninger, nye programvarer og datamaskiner påvirker arkitektenes måte å jobbe med faget sitt på. I dag tegner de fleste med digitale tegneverktøy og ikke for hånd. Felles for tegningene som blir vist i utstillingen er at de på ulike måter forholder seg kritisk til datamaskinens estetikk.
Utstillingen inkluderer tegninger av rundt 40 norske og utenlandske arkitektkontor. I tillegg presenteres tre installasjoner, laget av arkitektkontorene Søstra100, LCLA og Secretary. I installasjonene tematiseres tegningens rolle i arkitekturen – og arkitekturens rolle i samfunnet.

Deltakere i utstillingen:
Andreas Angelidakis, Arkitekt Folstad, Knut, Atelier Adam Nathaniel Furman, Atelier Particular, Bouwman Zago, Brendeland & Kristoffersen Arkitekter, DRDH Architects, Dyvik Kahlen Architects, Teodor Javanaud Emdén, Exutoire & Safe Space Collective, Fala, Gartnerfuglen Arkitekter, Hesselbrand, Sam Jacob, Kastler Skjeseth Architects, Lala Tøyen, LCLA OFFICE, Malarchitecture, OFFICE Kersten Geers David Van Severen & Wonne Ickx, OMMX, Opa Form & Mir Visuals, Andrea Pinochet, Point Supreme, San Rocco Magazine, Philipp Schaerer, Secretary, Studio Christine Petersen, Studio ØSA & Clara Claussen, Søstra100, Jørgen Tandberg, Transborder Studio, Vardehaugen og Arkitekt Aslak Haanshuus, Espen Vatn, ViO, Øystein Aasan.
Utstillingsdesign og grafisk design: Kellenberger-White
Fotoessay: Max Creasy
Presseomtale
– Looking behind (and beyond) the drawing could uncover where the hand goes when the machine writes poetry and paints utopias.
– Man tenker gjerne at bevegelsen fra hånd til maskin har gjort arkitekturtegningen mindre menneskelig, men utstillingen er spekket med eksempler på forsøk på å hente det menneskelige inn i den digitale verden.
– Explosive technological development and various global crises have left their mark on society in recent decades. What impact do such upheavals have on architects and the way they work?