Utstilling

Å samle på døgnfluer. Inn i motearkivet

Utstillingen tar deg med på en ukjent og annerledes reise gjennom motehistorien.

  • 27. september 2024–23. mars 2025
  • Nasjonalmuseet – Galleri grafikk og tegning

Hva kan håndskrevne fakturaer fra dronning Marie Antoinette eller fanziner samlet av det skeive miljøet fortelle om mote før og nå? Motearkiver forbindes kanskje med et lager av klær. Men tradisjonelt inneholder de et hav av papirdokumenter og metadata.  

Invitasjoner, brev, kvitteringer eller skisser er ofte en sentral del av kommunikasjonen av et nytt plagg eller en kleskolleksjon. Når støvet har lagt seg, blir de ofte kastet og glemt. Utstillingen tar forbigåtte og kasserte gjenstander fra den moderne moteindustrien under lupen. Her behandles de som viktige elementer for å forstå motehistoriens kreative prosesser – og kanskje er de estetiske objekter i seg selv.  

Invitasjoner fra 1920-tallet til 1940-tallet. Samling: Diktats. Eier: Antoine Bucher og Nicolas Montagne.

Sent på 1800-tallet ble samlinger med fotografier, dokumenter og andre objekter med tilsynelatende liten betydning omtalt som efemerert materiale. Begrepet efemera ble opprinnelig brukt for å beskrive døgnfluers korte levetid.

I dag brukes begrepet for å beskrive objekter, ofte trykksaker, som er produsert med en bruk og kast-mentalitet. Flere samlere har likevel behold materialer på grunn av deres personlige eller profesjonelle tilknytning.  

Fra 20-årsjubileet til Maison Martin Margiela. Samling: RareBooksParis. Eier: Gregory Brooks

I utstillingen deler seks ulike offentlige og private samlere sine efemererte materialer, som inkluderer unike kataloger, invitasjoner, reklamer og illustrasjoner fra 1500-tallet og fram til i dag. Utstillingen inneholder også et utvalg av objekter og dokumenter fra det interne dokumentasjonsarkivet ved Nasjonalmuseet. Mye av materialet har aldri før blitt vist.

Her kan du åpne skuffer og fordype deg i mer enn 800 dokumenter og objekter fra motehus som Chanel, Balenciaga og Hérmes, og designere som Patrick Kelly, Jean Charles de Castelbajac og Paul Poiret.  

Et utvalg av fanziner samlet av QAP. Samling: Queer Zine Archive Project. Eier: Milo Miller

Om utstillingen

Utstillingen er laget i tett samarbeid med samlere og gjestekurator Marco Pecorari. Utstillingskonseptet tar utgangspunkt i Pecoraris forskning på motearkiv og er i stor grad basert på hans bok Fashion Remains. Rethinking Ephemera in the Archive (Bloomsbury 2021).

Långivere:

  • Palais Galliera, musée de la mode de la Ville de Paris. Et motemuseum som har samlinger med mer enn 200 000 verk, bestående av blant annet klær, foto, tegninger og arkivmateriale. 
  • Diktats, en bokhandler etablert av samlerne og historikerne Antoine Bucher og Nicolas Montagne. De er spesialisert i sjeldne trykksaker fra 1700-tallet frem til midten av 1900-tallet.  
  • RareBooksParis, grunnlagt av Gregory Brooks, er en nettbokhandel som samler og selger sjeldne bøker og trykksaker. 
  • Queer Zine Archive Project er en ideell organisasjon opprettet i 2003 av LHBTQ+-aktivist, grafisk designer og arkivar Milo Miller i samarbeid med historiker Christopher Wilde.
  • International Library of Fashion Research, grunnlagt av redaktør Elise By Olsen i 2022 og presentert i Nasjonalmuseets lokaler.
  • Nasjonalmuseets forskningsbibliotek og dokumentasjonsarkiv, som forvalter en samling av efemere gjenstander knyttet til utviklingen av norsk motehistorie. 

Prosjektleder: Cécile Hjelm
Kurator: Hanne Eide
Gjestekurator: Marco Pecorari
Kurator formidling: Stine Olstad
Pressekontakt: Mari Grinde Arntzen