Utstilling

Søylerommet

Opplev Yayoi Kusamas «Narcissus Garden» omkranset av malerier av Hurvin Anderson, Michael Armitage, Louise Giovanelli, Yukimasa Ida og Kerry James Marshall.

En klynge speilkuler på et mørkgrønt teppe med lyserosa vegger i bakgrunnen.
  • 7. september 2024–31. mai 2025
  • Nasjonalmuseet

Landskap, stilleben og hager er tilbakevendende motiver gjennom kunsthistorien, uttrykt i ulike stiler og teknikker, med et mangfold av impliserte metaforer og symbolikk. Med en fot i vestlig kunsthistorie og en annen i samtiden, utvider verkene i denne utgaven av Søylerommet tradisjonelle motivkretser. Nye typer identiteter dukker opp i hager og landskap, kunstneriske teknikker finslipes og historiefortellingen justeres til nye oppdaterte virkeligheter. 

I løpet av en karriere som strekker seg over syv tiår, har den japanske kunstneren Yayoi Kusama (f. 1929) utforsket temaer som selvrefleksjon, besettelse og det uendelige. Med sine mangefasetterte installasjoner, ofte med karakteristisk bruk av prikker, speil og sterke farger, inviterer Kusama publikum inn i illusjoner som utfordrer vår oppfatning av virkeligheten.  

Narcissus Garden (1966 -) refererer direkte til den greske mytologiske figuren Narcissus, en slående vakker ung mann som forelsker seg i sitt eget speilbilde og kaster bort livet ved å stirre besatt på seg selv. Myten har siden fungert som en advarsel mot farene ved forfengelighet og selvopptatthet. Med sine 1300 speilkuler inviterer verket oss inn i et uendelig hav av refleksjoner, hvor vi aldri kan unnslippe vårt eget speilbilde. Slik skapes en fascinerende dialog mellom kunst og mytologi, selvbilde og selvbevissthet.

I utstillingen får du også oppleve malerier fra Hurvin Anderson, Michael Armitage, Louise Giovanelli, Yukimasa Ida og Kerry James Marshall, som på ulikt vis utforsker tradisjonelle motiver fra kunsthistorien, være seg landskaper, hager, draperier, eller blomster.  

Britiske Hurvin Anderson (f. 1965) er kjent for livaktige malerier som utforsker temaer som minner, identitet og diaspora. Ofte trekker Anderson inn sin jamaicanske arv i arbeidene sine med scener fra frisørsalonger, hjemmets interiører og imaginære landskap. I flere lag blander han figurasjon og abstraksjon, og skaper stemningsfulle bilder som fletter sammen kulturhistorie og personlig erfaring. 

Michael Armitage (f. 1984) er en kenyansk-britisk kunstner kjent for sine levende, storstilte malerier som blander østafrikansk folklore, politiske kommentarer og vestlige kunsttradisjoner.  Armitage bruker duk av bark som sitt lerret når han med en drømmeaktig kvalitet behandler samtidsaktuelle spørsmål, som politiske valg og bevaring av naturen.

Louise Giovanelli (f. 1993) er en britisk kunstner kjent for sine utførlige malerier med klassiske teknikker. Arbeidene hennes inneholder ofte drømmeaktige bilder og draperi, et vesentlig element i vestlig kunstkomposisjon i tidligere århundrer og et tilbakevendende motiv i hennes praksis. Giovanellis malerier preges av subtilt lysspill og intrikate detaljer, og trekker publikum inn i et kontemplativt rom. Stemningsfulle visuelle fortellinger bygger bro mellom fortid og nåtid. 

Verkene til den japanske kunstneren Yukimasa Ida (f. 1990) har ofte dristige penselstrøk og livlige farger, og utforsker temaer som identitet, hukommelse minner og det menneskelige. Ida kombinerer elementer fra tradisjonelle japanske teknikker, som de gesturale penselstrøkene til sumie eller lagdeling av nihonga, med moderne abstrakt ekspresjonisme. Kunsten hans skaper forbindelser mellom fortid og nåtid, og gir et nytt perspektiv på samtidsspørsmål. 

Den afroamerikanske kunstneren Kerry James Marshall (f. 1955) er mest kjent for sine malerier som tar for seg temaer som svart identitet, historie og kultur. Marshall skildrer ofte svarte skikkelser i hverdagslige og historiske sammenhenger, og utfordrer fraværet av mennesker av afrikansk opprinnelse i vestlig kunst. Hans livlige lerreter kombinerer ofte realisme, abstraksjon, og symbolikk.

 

Kusama står i et hav av speilkuler, og tar en kvinnelige publikummer i hånden.
Yayoi Kusama med Narcissus Garden (1966) installert på den 33. utgaven av Venezia-biennalen, 1966. © YAYOI KUSAMA. Courtesy David Zwirner, Ota Fine Arts, and Victoria Miro

Kusamas omsluttende installasjon ble først vist som et uoffisielt bidrag til den 33. Venezia-biennalen, hvor kunstneren selv var tilstede og solgte speilkulene under plakaten “Din narsissisme er til salgs!”

Siden den gang har Narcissus Garden blitt rekonstruert i en rekke sammenhenger, med ulike lesninger av verkets symbolske og kulturelle betydning, og vises nå for første gang på norsk jord. 

The Fredriksen Family Collection – en samling i utvikling 

 Søylerommet er viet utstillinger med verk fra The Fredriksen Family Collection, en samling i kontinuerlig utvikling, med hovedvekt på kunstverk fra etterkrigstiden fram til i dag. Utstillingene vil endre seg etter som museet gjør nye utvalg og presentasjoner av samlingen. Søylerommet kompletterer museets egen samlingspresentasjon, og skiller seg ut med sin særegne utstillingsarkitektur. Kunstverkene utvider museets fortellinger om samtiden og vår nære fortid. 

The Fredriksen Family Collection er dedisert til Inger Katharina Astrup Fredriksen (1950–2006). Det første verket ble kjøpt inn i 2018. Samlingen danner grunnlag for Nasjonalmuseets utstillingsserier i Søylerommet. 

Prosjektleder: Marthe Tveitan
Kurator utstilling: Stina Högkvist
Kurator formidling: Karen Reini-Svensson
Pressekontakt: Alv Hågård Gustavsen

Se flere bidragsytere her

Utforsk utstillingen i 3D