To kvinner står sammen, en med kvin, en annen med et avkuttet hode i en kurv. Maleri med mørke farger.
Orazio Gentileschi, Artemisia Gentileschi, «Judit og tjenestekvinnen med Holofernes' hode», ca. 1608
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Til tross for koronautfordringer har Nasjonalmuseet lånt ut et svært høyt antall kunstverk i år. Vi tangerer tidligere utlånsrekorder.

Pandemien har også rammet museumsverdenen. Museer har vært stengt, utstillinger og arrangementer avlyst eller utsatt.

I Nasjonalmuseet har tilgangen til magasiner og verksteder vært begrenset, transporter internasjonalt har vært kompliserte, og reisebegrensninger har gjort at sjekk av utlånte verk har måttet foregå digitalt. Til tross for utfordringene har Nasjonalmuseet lånt ut hele 389 verk i 2020.

Nasjonalt og internasjonalt

Det største utlånet i år har vært Picassos grafiske serie «Suite 347», bestående av 347 verk. Serien har vært vist både på  Henie Onstad Kunstsenter og KODE i Bergen.

I tillegg har vi lånt ut verk til  Stavanger kunstmuseum, Blaafarveværket, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Telemarksgalleriet og Sørlandets Kunstmuseum.

De viktigste utlånene internasjonalt har vært Orazio Gentileschis Judit og tjenestekvinnen med Holofernes’ hode, som har vært vist på utstillinger i Rijksmuseum i Amsterdam og National Gallery i London. Nasjonalmuseets selvportrett av Vincent van Gogh har blitt bekreftet som ekte og ble vist på Van Gogh-museet i Amsterdam.

I Tyskland har vi en pågående vandreutstilling med mange av våre Caspar David Friedrich-tegninger. Den vises på Museum Kunstpalast  i Düsseldorf, og skal videre til Leipzig og Museum der bildenden Künste i 2021.

Se oversikt over utlån i 2020 og andre år her

Kartet viser visningssteder som har stilt ut utlån fra Nasjonalmuseet i 2020. Trykk på ikonene for mer informasjon om visningsstedet.

Vi forbereder fremtidige utlån

Nasjonalmuseet forbereder kontinuerlig nye utlån. På programmet står blant annet en rekke hovedverk fra samlingen til Blaafarveværkets sommerutstilling til neste år og atten verk til to utstillinger på Haugar Vestfold Kunstmuseum. Vi skal bidra med lån til flere utstillinger på Munchmuseet og låne ut til Unge Kunstneres Samfund og Norsk Billedhoggerforening.

Syv verk fra samlingen skal dessuten vises på en stor internasjonal Astrup-utstilling, som skal til KODE i Bergen, Waldemarsudde i Stockholm og The Clark Art Institute i Massachusetts i USA.