Grafikk i sort-hvitt inspirert av Rothkos komposisjoner
Foto: Nasjonalmuseet / Nina Magnus
  • 13. mai 2024 kl. 18.00–19.00
  • Andre steder – Last Train, Karl Johans gate 45

Velkommen til en uformell boklansering og forfattersamtale på Last Train!

Mark Rothko (1903–1970) regnes som en av det tjuende århundrets viktigste kunstnere. Maleriene hans er innkjøpt og utstilt i kunstmuseer overalt i den vestlige verden.

Men hvem var Mark Rothko? Hva skapte han, hvordan utviklet han seg som kunstner, hva var bakgrunnen for arbeidene og hvilken kontekst framsto de i? Rothkos mest kjente malerier viser et sett lodne rektangler med ujevne kanter mot en ensfarget bunn. Til tross for fraværet av et tydelig motiv insisterte han på at maleriene handlet om dype menneskelige følelser og erfaringer, og at de kommuniserte aspekter ved det å være menneske.

I «Mark Rothko. En røff guide» løfter Karianne Ommundsen og Øystein Ustvedt fram utvalgte temaer og holdepunkter fra Rothkos liv og virke. Boken bidrar til å gjøre opplevelsen av Rothkos arbeider rikere, ved å gi leseren noen nøkler til hvordan man kan forstå kunstneren og kunsten hans bedre.

Arrangementet er gratis. Aldergrense 18 år.

Velkommen!