Mark Rothko, Uten tittel, 1969, National Gallery of Art, Washington, gave fra The Mark Rothko Foundation, Inc., 1986.43.275 © 2023 Kate Rothko Prizel & Christopher Rothko
  • 16. mai–22. september 2024
  • Nasjonalmuseet – Lyshallen

Mark Rothkos fargesterke og skimrende malerier revitaliserte den abstrakte kunsten og gjorde han til en av de viktigste kunstnerne i det forrige århundre. Med nærmere 80 arbeider blir utstillingen i Nasjonalmuseet den første store presentasjonen av Rothko i Norden. 

Maleri eller tegning?

Tragedie, sorg, ekstase og glede var noen av temaene Rothko forsøkte å uttrykke. Han ble mest kjent for sine ruvende, abstrakte malerier på store lerret. Mindre kjent er det at han også malte omtrent 1 000 verk på papir.  

Maleriene på papir utfordrer etablerte forestillinger om hva som er maleri og ikke, og viser en side ved Rothkos kunstnerskap som først nylig har fått mer oppmerksomhet. Motivene spenner fra landskap, portretter og surrealistiske prosjekter til hans karakteristiske, rektangulære fargefelt.  

Mot et nytt språk

I am interested only in expressing basic human emotions – tragedy, ecstasy, doom ... 
Mark Rothko, Writings on Art: Mark Rothko, 2006, s. 119

Rothko mente at de abstrakte maleriene sine handlet om menneskers grunnleggende følelser. Han var opptatt av å utvikle et personlig og egenartet uttrykk for emosjonelle tilstander og eksistensielle forhold. Maleriene skulle gjerne vises uten glass og ramme for å gi betrakteren mulighet til å komme tett på verket.

Utstillingen tar for seg fire sentrale perioder hvor malerier på papir ble viktige for Rothkos kunstneriske utvikling og søken etter et eget språk. I Lyshallen får du se denne utviklingen, som pågikk gjennom hele kunstnerskapet.  

Et unikt innblikk

Etter et hjerteinfarkt i 1968, ble Rothko oppfordret til å arbeide med mindre krevende materialer og formater. De to påfølgende årene økte produksjonen av malerier på papir betraktelig.  

Verkene fra denne tiden var dominert av en redusert, mørk fargeskala med mye sort, brunt og grått. Men flere av verkene hadde også lyse toner av lilla, rosa og blått. De mørke fargene knyttes ofte til Rothkos psykiske helse, ustabile livsstil og til slutt selvmord i 1970.

I nyere tid har produksjonen hans vist seg å være større og mer variert enn tidligere antatt. Utstillingen byr derfor på et ekstraordinært og mer sammensatt innblikk i arbeidene Rothko produserte i sine siste leveår.  

Om utstillingen

Utstillingen er organisert av National Gallery of Art i Washington i samarbeid med Nasjonalmuseet. Utstillingen åpnet i National Gallery of Art 19. november 2023, og kommer til Nasjonalmuseet 16. mai 2024.
 
Med utstillingen følger også to bøker: «Mark Rothko. Paintings on Paper» (National Gallery of Art/Yale University Press, 2023) skrevet av Adam Greenhalgh, kurator ved The National Gallery of Art i Washington D.C, og «Mark Rothko. En røff guide» (Nasjonalmuseet, 2024). Sistnevnte er skrevet av Nasjonalmuseets kuratorer Øystein Ustvedt og Karianne Ommundsen og er en A til Å-guide til Mark Rothko og hans kunst.