Linn Solveig Halvorsrøds «94», Tori Wrånes' «The Singer» og «Ferriscope» av Bull.Miletic, er nye tilskudd til samlingen.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland / Annar Bjørgli / Bruce Andrew Sampson

Hvert eneste år kommer det hundrevis av nye verk inn i Nasjonalmuseets samling. Her er tre smakebiter fra det som ble innlemmet i januar 2021.

Videoinstallasjon av kunstnerduoen Bull.Miletic

Videoinstallasjonen Ferriscope (2018) er et hovedverk av kunstnerduoen Bull.Miletic. For verket vant de The Excellence Award på Japan Media Arts Festival i 2020.

Bull.Miletic jobber med kunst og teknologi. Flere av verkene deres kobler dette med arkitektur og beveglese.

Ferriscope stiller spørsmål rundt teknologiske framskritt ved å se nærmere på de spektakulære konstruksjonene som gir oss nye utsiktspunkter i en by, som the London Eye, High Roller i Las Vegas, eller Eiffeltårnet i Paris. I videoinstallasjonen får publikum kjenne på den desorienterende effekten som skjer når selve bildet begynner å spinne rundt sin egen akse.

Her kan du se video av verket da det var utstilt i Trondheim kunstmuseum

Tori Wrånes, «The Singer», 2017.
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli

Skulpturen The Singer av Tori Wrånes

I 2017 viste Nasjonalmuseet utstillingen «Hot Pocket», en soloutstilling med Tori Wrånes, hvor The Singer (2017) ble stilt ut. Skulpturen er et portrett av kunstneren selv som tohodet troll, der hun bruker sin egen hale som mikrofon.

Performancekunstneren Wrånes synger, joiker og bruker stemmen sin eksperimentelt iført surrealistiske kostymer i overdådig iscenesatte eventyrlandskaper. Hun jobber mye med skulptur. Noen ganger er skulpturene en forlengelse av hennes performative arbeider og framstiller kunstneren selv i forskjellige roller, som i The Singer. Andre ganger fungerer skulpturene som rekvisitter i en performance. Samtidig er skulpturene selvstendige kunstverk.

Linn Halvorsrøds 94

Halvorsrød arbeider parallelt med musikk og visuell kunst. Verket 94 (2010) kalles et collage-partitur og består av 94 A4 ark, som opprinnelig var hennes notatbok. Alle arkene har 27 elementer, som et tall, et hjerte, en sol, et tre, et hus, et anker, et rosa opp-ned-kors, en sirkeltegning. Sammen danner de en komposisjon.

Verket var inkludert i Ny Musikks utstilling «Se musikken – hør bildene», en partiturutstilling i Trondheim 2011, med deltagere som komponistene Arne Norheim og Maja Ratkje.

Jobber ... Jobber ...

Verket ble fremført på Støy på landet i 2015

Slik samler Nasjonalmuseet

Det er en grundig faglig diskusjon om samtlige verk, før de kommer inn i Nasjonalmuseets samling.

Her kan du lese om hvordan samlingsprossessen foregår