Blått interiør

  • Kunstner: Harriet Backer
  • Datering: 1883
  • Betegnelse: Maleri

Om verket

Tittelen Blått interiør leder vår oppmerksomhet inn på Harriet Backers ambisjon for motivet; å beskrive dagslysets farge- og lysvirkninger innendørs. Vinduet er delvis skjult av en mørkeblå gardin, og betrakteren kan bare ane at det er der.

Tilsynelatende tilfeldig lar Backer sollyset spille mot et mangfold av refleksjoner og absorberende overflater. Med det hun selv kalte ”pleinairen i interiøret”, viser hun sin interesse for Claude Monet og impresjonistenes lysvirkninger. Men bildets stramme komposisjon, nøye modellerte gjenstander og mørke fargetone viser at Backer samtidig forholdt seg til den akademiske maleritradisjonen hun hadde tilegnet seg under studietiden i München.

I 1884 skrev den norske kunstkritikeren Andreas Aubert:

”Interiøren er overhovedet i vor Tid altfor lidet udnyttet, i hvert Fald som Nutidsskildring. Vore Hjem, … har saa megen Skjønhed, naar man bare ved at gribe den … i lignende Lys og Klarhed som den, man ødsler paa Friluftsmotiverne: plein air’en.”

Auberts ord ser ut til å være inspirert av Backers motiver. De følgende tre tiårene ble interiører en populær motivgruppe i den skandinaviske kunsten, ikke minst takket være Backers malerier.

Blått interiør ble utstilt i København og Kristiania allerede samme året som det ble malt. I dag anses det som Backers gjennombruddsmaleri. På linje med Vilhelm Hammershøi, Anna Ancher og Carl Larsson er Backer en av de viktigste representantene for det skandinaviske interiørmaleriet og i tillegg en av de mest betydningsfulle norske kunstnerne i sin generasjon.

Tekst: Nils Ohlsen

Fra "Høydepunkter. Kunst fra antikken til 1945", Nasjonalmuseet 2014, ISBN 978-82-8154-084-2

Kunstner/produsent

Harriet Backer

Billedkunstner, Maler

Født 1845 i Holmestrand, død 1932 i Oslo

Da Harriet Backer begynte å studere på 1870-tallet var kunstneryrket ekstremt mannsdominert. I løpet av hennes 50 år lange karriere endret kvinners rettigheter seg radikalt og det å være kvinne og kunstner ble fullt akseptert.  Backer var talentfull og målbevisst og inspirerte en ny generasjon av både kvinner og menn i norsk kunstliv.  

To talentfulle søstre: Harriet Backer og Agathe Backer-Grøndahl  

I Backers familie var kunst og kultur en sentral del av oppdragelsen. Søsteren Agathe hadde stort musikalsk talent og hun ville bli pianist. For å lære måtte hun til utlandet, og Harriet var søsterens reisefølge. Dette gav henne muligheten til å besøke kunstmuseer og gjøre seg kjent med kunsthistoriens mestere i ung alder. Agathe ble etterhvert en betydelig komponist og konsertpianist, mens Harriet ble en betydelig kunstner. 

Til München og Paris 

Backer viste tidlig talent og interesse for kunst, men hun kom relativt sent i gang med fulltidsstudier.  I 1874, 29 år gammel, bestemt hun seg for å reise til München. Kunstmiljøet i Norge var lite, så man måtte utenlands. Kunstakademiene i Europa var på denne tiden forbeholdt menn, men kvinner kunne få privatundervisning eller gå i egne kvinneklasser. Backer hadde ulike lærere i årene hun var i München. I 1878 flyttet hun til Paris og fortsatte studiene der.  

En viktig bekreftelse 

Å få stille ut på Salongen i Paris var et viktig steg på veien til å bli profesjonell kunstner.  I 1880 fikk Backer antatt maleriet Solitude. Hundrevis stilte ut samtidig på disse utstillingene, og bildene hang tett i tett, fra gulv til tak. Juryen mente Backers maleri utmerket seg, og hun ble hedret med Mention honorable.  

Lysere og friskere farger 

I München lærte Backer å male i en stil preget av mange detaljer og mørke farger. Dette ser vi for eksempel i Avskjeden fra 1878. Da hun kom til Paris, ble impresjonismen en ny og vesentlig inspirasjonskilde. I et av hennes mest kjent malerier, Blått interiør, malt fem år etter Avskjeden, er endringen i malerstil tydelig. Klare og rene farger dominerer. Samspillet mellom figur, interiør og lysvirkninger blir fra nå et tema i Backers bilder. Hvordan få fram kontraster mellom lyset inne og ute? Hvordan oppfattes farger i lampelys i forhold til i dagslys? Med slike problemstillinger tilnærmer hun seg sine motiver. 

Portretter og interiører 

Backer startet ut med et ønske om å bli portrettmaler. Hun malte mange portretter av venner og kjente, og fikk også portrettoppdrag. Men det interiørscenene hun har blitt mest kjent for. Hun malte interiører fra bondestuer og fra borgerskapets stuer. For det meste er det kvinner som er tilstede i Backers rom.   

«Jeg synes jeg tjener kvinnesaken best ved å konsentrere meg som en mann»  

i 1888 etablerte Backer seg i hjemlandet, og drev fra 1892 til 1910 en malerskole i Kristiania. Hun ble en populær lærer. Hennes åpenhet for det nye både inne kunsten og samfunnsutviklingen generelt ble verdsatt. Hun sympatiserte med kvinnebevegelse, men deltok ikke aktivt i politisk arbeid. I kvinnesaken markerte hun seg mer med hva hun gjorde enn hva hun sa - som anerkjent kunstner var hun et viktig forbilde. Sammen med venn og kollega Kitty Kielland var hun en pioner som banet vei for kvinners muligheter til å velge kunsten som karrierevei. 

Verksinfo

Datering:
1883
Andre titler:
Blue Interior (ENG)
Betegnelse:
Materiale og teknikk:
Olje på lerret
Teknikk:
Materiale:
Mål:
  • 84 x 66 cm
Emneord:
Klassifikasjon:
Motiv:
Ervervelse:
Kjøpt 1964
Inventarnr.:
NG.M.02582
Registreringsnivå:
Enkeltobjekt
Eier og samling:
Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Billedkunstsamlingene
Foto:
Høstland, Børre