betong stein mønster vegg
Odd Tandbergs conglobetongvegg.
Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli

Ny åpningsdato

Utstillingen skulle åpnet 25. september i Nasjonalmuseet – Arkitektur, men ble utsatt på grunn av koronaviruset. Museet åpnet igjen fra og med 14. mai. Ny åpningsdato for utstillingen er 20. november 2020.

Arkitekten Erling Viksjø samarbeidet tett med en rekke kunstnere, og dette ga kunsten en fremtredende plass i arkitekturen hans. Denne måten å samarbeide på var helt unik og vakte oppsikt i samtiden. Det samme gjorde de mange kunstneriske eksperimentene i betong. 

Erling Viksjø (1910-1971) var en av de mest toneangivende arkitektene i Norge i tiden etter krigen, kjent for sin betong- og høyhusarkitektur. Bevegelser i betong løfter fram hans utstrakte samarbeidsvirksomhet med kunstnere, deriblant Kai Fjell, Tore Haaland, Ramon Isern, Carl Nesjar, Pablo Picasso, Hannah Ryggen, Inger Sitter, Odd Tandberg og Jakob Weidemann. Utstillingen gir innblikk hvordan Viksjø brukte kunstneriske utsmykninger som en del av sine prosjekter, og viser malerier, tegninger, grafikk, fotografier og billedvever. 

Sort-hvitt bilde av betongbygninger i Oslo sentrum
Y-blokka i Regjeringskvartalet, ca. 1969. Arkitekt: Erling Viksjø.
Foto: Teigens fotoatelier

Erling Viksjø

  • Født 4. juli 1910 i Trondheim.
  • Utdannet ved Norges Tekniske Høyskole (NTH).
  • Jobbet ved og var senere leder for Ove Bangs arkitektkontor.
  • Startet eget arkitektkontor etter andre verdenskrig.
  • Satt fanget på Grini fangeleir under deler av krigen.
  • Inspirert av Le Corbusier og Marcel Breuer.
  • Brukte mye betong i sine bygninger, da ofte sandblåst naturbetong og conglobetong, betong med innlagte mønster i form av nøye plasserte steiner.
  • Noen sentrale prosjekter: Bakkehaugen kirke (1959), Hydrobygget (1963), Y-blokka (1969), Høyblokka (1955–58) , Tromsøbrua (1963) og Bergen Rådhus (1968–74).
  • Viksjø døde 2. desember 1971 i Oslo.

Det begynte med Bakkehaugen kirke i Oslo, der Hannah Ryggen ble engasjert til å lage en serie billedvever. Oppdraget ble ikke realisert, og Kai Fjell tok etter hvert over. Senere bidro både Fjell og Ryggen i Regjeringsbygningens utsmykning. Her ble også fire yngre, radikale kunstnere invitert til å skape arbeider i naturbetongen som Viksjø nylig hadde utviklet. Det ga en ny forståelse av fenomenet integrert kunst i Norge. I tillegg ble de første arbeidene med Picasso realisert her, utført av Carl Nesjar. 

Senere fortsatte Viksjø utforskingen av hvordan arkitektur og kunst kunne utformes som en helhet. Viksjø og kunstnerne han samarbeidet med stod for en original, raffinert oppmykning av den strenge modernismen. 

Utstillingen framhever spesielt Viksjø og Odd Tandbergs årelange eksperimentering med conglobetong, et samarbeid som hittil har vært lite belyst. 

Det er ukjent for mange at Viksjø malte selv. Utstillingen viser en ny side av hans kreative praksis, gjennom et utvalg av hans egne malerier.