Kunstnerne Anna Ihle og Addoley Dzegede elsker å gi råd. Nå vier de en hel sesong av rådgivningspodkasten «Ask Addoley + Anna» til å gi Nasjonalmuseet tips og vink.

Tekst av kommunikasjonsrådgiver Mari Grinde Arntzen

«Ask Addoley + Anna» er en podkast-serie hvor alle kan sende inn spørsmål for å få råd av dere og inviterte gjester om alt fra parforhold til privatøkonomi. Hvorfor er dere så glade i å gi råd?

Anna: ­– Jeg liker å se ting fra flere sider, finne løsninger og være til nytte. At mer enn én person gir råd, mener jeg også er viktig. Det viser at det ene rådet ikke alltid er det rette.

Addoley: – Jeg liker å dele kunnskapen jeg får når jeg lærer noe nytt, men jeg merker at rådene jeg gir ikke alltid er ønsket. Noen ganger trenger folk bare at du lytter. Det gjør dette formatet så bra. Jeg får dekket behovet jeg har for å dele og hjelpe, men da med folk som vil ha mine råd.

«Ask Addoley + Anna»

• Podkast laget av kunstnerne Addoley Dzegede og Anna Ihle.
  • Med hjelp fra publikum og gjesterådgivere svarer de på innsendte spørsmål og gir råd om alt fra forhold til privatøkonomi. I sesong 3 gir de råd til Nasjonalmuseet.
  • Sesongen er et samarbeid med museets åpningsutstilling i 2022 og er på åtte episoder.

Du, Addoley er fra Florida i USA og Anna er fra Stavanger. Hvordan møttes dere?

Addoley: – Partneren min Lyndon var deltaker på Jan Van Eyck Academie i Maastricht i 2018. Han startet i juli, jeg kom en måned senere, og i oktober begynte Anna. Hun sto ut med en gang fordi hun var så hyggelig og engasjert i Q&A-rundene etter kunstnerpresentasjonene.

Hvorfor begynte dere å lage en podkast sammen?

Anna: – Vi elsker spalter med samlivsråd. Min favoritt-podkast er «Savage Lovecast», en rådgivningspodkast om sex. Så vi startet for moro skyld i fjor vår.

Addoley: ­­– Jeg er en nysgjerrig person, men Anna er ekstremversjonen av meg – og hun får ting til å skje. En dag snakket vi om hvor mye vi elsker råd, og at hun hører på disse rådgivningspodkastene og at jeg har lest rådgivingsspalter fra jeg var barn. Vi fikk ideen om å lage en podkast, men mens mange bare blir oppglødde i øyeblikket og gjør aldri noe mer med det, mente Anna det. Slik startet sesong 1.

Hør sesong 3 av «Ask Addoley + Anna

Tredje sesong av podkast-serien har som mål å hjelpe Nasjonalmuseet før den store åpningen i 2022. Hva tror dere museet trenger hjelp med?

Anna: – Mye! Vi har fått tilsendt mange spørsmål, museet trenger absolutt hjelp.

Addoley: – Vi har begge lagt merke til institusjonelle svikt, hvor museene sier noe om deres misjon men setter det aldri ut i livet. Jeg har jobbet ved flere museer og sett det selv. Om det er å behandle utstillinger av POC-kunstnere (people of color) annerledes, vise mindre respekt for lokale kunstnere enn kjente, eller at en kurator er nedlatende overfor publikum under en kunstner-talk. Jeg husker også den gang jeg var en «vanlig» publikummer; denne følelsen av at noen steder ikke var for meg. Mange mennesker opplever at kunstverden er elitistisk, noe som gjør at de ikke føler seg velkomne.

Sendeplan

• Episode 1: Fredag 27. mars
  • Episode 2: Fredag 10. april
  • Episode 3: Fredag 24. april
  • Episode 4: Fredag 8. mai
  • Episode 5: Fredag 22. mai
  • Episode 6: Fredag 5. juni
  • Episode 7: Fredag 19. juni
  • Episode 8: Fredag 3. juli

Til hver sesong samler dere inn alle slags spørsmål fra hele Norge. Det eneste dere ikke gir råd om er barn. Hva er det vanligste spørsmålet dere får?

Anna: – Jeg er i et monogamt forhold men jeg fortsetter å forelske meg i andre mennesker. Hva skal jeg gjøre?

Addoley: – Den enkleste måten å oppsummere det på er: Folk ønsker å være fornøyde med det livet de har, de vil forbedre det, de vil leve i harmoni med andre, å finne frihet og tilfredsstillelse.

Hvilket råd er dere mest fornøyd med å ha gitt?

Anna: – I forrige sesong satt vi fingeren på hierarkiene i kunstverden. Å få kuratorer fra store institusjoner til å gi råd, sett i lys av disse maktforholdene, var fasinerende. Vi fikk masse positive tilbakemeldinger fra lytterne på det, noe som var kult.

Addoley: – Min personlige favoritt er å gi råd om økonomi. Jeg kjenner mange som prøver å holde tritt med en livsstil de ikke har råd til, og det på toppen av kampen med å betale ned gjeld. Jeg lærte nøysomhet av besteforeldrene mine som var unge under den store depresjonen. Nøysomhet blir vanligvis ikke regnet som kult og altfor mange bruker alt de tjener. Jeg liker at podkasten tar den samtalen: Hva er verdt å sette seg i gjeld for? Når skal vi tenke på å spare?

Vil du vite mer om Addoley og Anna?

Innspillingen av denne sesongen ble litt annerledes på grunn av virusepidemien. Du Addoley er i Portland, Oregon og du Anna i Stavanger, mens gjestene sitter i Oslo. Hvordan lager man en podkast da?

Anna: – Det går fint. Vi trenger ikke mye utstyr, men tidsforskjellen er irriterende. Noe av grunnen til at jeg er glad i podkast-formatet, er at det er så nært. Det kan fungere som selskap når jeg er alene. Når hjernen min henger seg opp i noe, kan det være deilig å lytte til andre. Med disse kvalitetene føles det desto viktigere å gjennomføre denne sesongen. Selv satt jeg i karantene i Stavanger og var skikkelig glad for å kunne jobbe med dette hjemmefra. Utover å bedrive institusjonskritikk og rådgivning, så håper jeg at vi kan tilby selskap til lytterne våre i denne tiden. Og ikke minst for hverandre.

Addoley: – Jeg føler meg så heldig som har tilgang på internett og teknologi nå. Vi kan ikke bare snakke med hverandre, men også se hverandre i denne tiden med isolasjon. Viruset viser oss alle hvor sammenkoblet vi egentlig er.

Åpningsutstillingen i det nye Nasjonalmuseet