lilla bok med teksten "det nye nasjonalmuseet"
«Det nye Nasjonalmuseet» av Orfeus forlag/Nasjonalmuseet. Redaktør/hovedforfatter: Audun Vinger. Formgitt av Kørner & Ludvigsen.
Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg

I boka «Det nye Nasjonalmuseet», som utgis i anledning av åpningen av det nye museet i juni, får du vite mer om hvordan Nasjonalmuseet tenker og arbeider i dag.

Hvordan og hvorfor samler, konserverer og viser man frem alle disse verkene og ideene som museet består av?

Boka kaster et nytt blikk på den enorme samlingen Nasjonalmuseet forvalter, enten det er velkjente mesterverk, nye tilskudd eller verk som lenge har vært gjemt i magasiner.

Redaktør og hovedforfatter er kulturjournalist Audun Vinger. Boka inneholder møter med kunstnerne Ahmed Umar, Maria Pasenau og Siri Aurdal.

Du kan også lese tekster av forfatter Vigdis Hjorth om brodering, kurator og forfatter Lars Mørch Finborud om oppvekst ved Vestbanetomta, kunstner og samfunnsdebattant Bjørn Hatterud om inkludering, og musiker Anja Lauvdal om et provoserende motiv: Kvinne spiller piano.

Det nye Nasjonalmuseet innledes med et forord av direktør Karin Hindsbo. Forskjellige fagpersoner fra museet blir intervjuet om arbeidet som ligger bak museumsopplevelsen: samlingsdirektør Stina Högkvist, konservator Anja Sandtrø, seniorkurator for arkitektur Bente Aass Solbakken og seniorforsker for design og kunsthåndverk Widar Halén.

Boka gis ut av forlaget Orfeus i samarbeid med Nasjonalmuseet, og er formgitt av Kørner & Ludvigsen.