Det nye Nasjonalmuseet har åpnet! Bli med kunstnere, kuratorer og magasinteknikere gjennom utstillingsrommene før dørene åpner. Direktør Karin Hindsbo tar deg med til et kunstverk som berører henne sterkt.

Jobber ... Jobber ...

Endelig er dagen her! Bli med når magasinteknikerne Marie Benjaminsen Sheehan og Rebecca Onstad får se mange av verkene de har vært med å pakke, utstilt i det nye museet. I utstillingene møter du også sjefsomviser Cathrine Lorange sammen med flere andre omvisere, som forbereder seg til den store åpningsdagen. Direktør Karin Hindsbo tar deg med til et kunstverk som berører henne sterkt. Sammen med Geir Haraldseth og Randi Godø får du en snikktitt inn i Lyshallen og utstillingen «Jeg kaller det kunst», der Goro Tronsmo og 146 andre kunstnere stiller ut noen av sine kunstverk. Med Goros «Staged Institutions IV» inviterer museet institusjonskritikken inn. Men hvor går egentlig grensene for hva som er kritikk, hva som er kunst, og hva som er ekte?

Lørdag 11. juni 2022 rulles den røde løperen ut og inn kommer både folket og kongefamilien. Det nye Nasjonalmuseet har åpnet!