Goro Tronsmo har planlagt en gigantisk installasjon til Nasjonalmuseets åpningsutstilling gjennom flere år. Nå får hun se den påbegynte konstruksjonen for første gang. Blir det slik som hun har sett for seg?

Jobber ... Jobber ...

I Nasjonalmuseet finnes både gamle og nye skatter. Cathrine Lorange, leder for museets omvisere, reiser til Baldishol gård i Innlandet, der man i 1879 fant et billedteppe fra middelalderen, i usedvanlig god stand. Her får hun høre historier som hun gleder seg til å dele med museumsbesøkende. Og mens hun venter på at museet skal åpne, får hun guide de første gjestene som får komme på forhåndsomvisning i bygget. Hjemme i leiligheten sin har kunstneren Goro Tronsmo brukt de siste årene på å planlegge en gigantisk installasjon til Nasjonalmuseets åpningsutstilling. Nå får hun se den påbegynte konstruksjonen for første gang. Blir det slik som hun har sett for seg?