Hvem vurderer hvor høyt et bilde skal henge eller hvordan lyset skal treffe paljettene i en kjole? I denne episoden viser ekspertene deg hvordan man skaper en optimal utstillingsopplevelse.

Jobber ... Jobber ...

Det er mange detaljer som skal på plass når nærmere 7 000 kunstverk og objekter fra Nasjonalmuseets enorme samling skal stilles ut under ett og samme tak. Hvem vurderer hvor høyt et bilde henger på veggen, hvordan skulpturer plasseres i et rom eller hvordan lyset kan få paljettene i en kjole til å glitre på den fineste måten? Sju år med nitidig planlegging, innhenting av ekspertkompetanse og det beste utstyret innen utstillingsdesign, er bare noe av det som ligger bak den nye samlingspresentasjonen. Noen av ekspertene viser deg her hvilke montere, hva slags lys og ulike former for teknikk som skal til for å skape en optimal utstillingsopplevelse. Samtidig monteres Dronning Mauds kroningskjole, en av juvelene i museets samling.