– Jeg føler meg helt i villrede i skogen! Jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere et pølsespyd, jeg vet ikke hvordan jeg skal tenne et bål. Men her kjenner jeg en ro. Dette er min skog, min topptur.
Dronninga av symaskinen

I monteret ved siden av dronning Mauds kroningskjole finner vi kjolen dronning Sonja bar da hun ble signet i 1991, designet av Erik Mortensen. De to historiske kjolene står vendt mot hverandre, ansikt til ansikt.
– Det er veldig interessant at to kjoler laget med 85 års mellomrom er så like. De har egentlig den samme formen på skjørtet og et buet slep. En imøtekommende form, kanskje fordi dronningen skulle sees på som mild og av folket? To ulike kvinner som begge har trådt inn i en rolle og et ganske likt liv. Det er spennende å få komme så tett på draktene, men det er også noe trist ved det – hvor flott og rakt alt skal være, uten rom for å ha en dårlig dag.
Motehistorie i malerier


Hun stopper opp og gransker det som tilsynelatende er en gammel vase. Det viser seg å være et langt nyere samtidskunstverk, nemlig Vessel I av Eleanor Lakelin fra 2021.
– Hva er dette da? Det ser ut som byggeskum eller marengs – men den er visst laget av tre! Jeg elsker når kunstnere tuller med materialer på den måten der, når du føler at kunstneren har lurt deg. Folk finner på så mye gøy!
Den nesten halvannen meter høye skulpturen er utformet av en kastanjetrestamme, og er et av Nasjonalmuseets nyere innkjøp.