Amandus Nielsen, Morgen ved Ny-Hellesund, 1885.
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

Denne ruten er markert i brunt i kartet under. Åpne kartet i nytt vindu ved å klikke på ikonet oppe i høyre hjørne.

Holmsbu

Aage Storstein, Fra Holmsbu, 1945. © Storstein, Aage/BONO

Første stopp på ruten er Holmsbu, et lite tettsted på vestsiden av Hurumlandet. Nasjonalmuseet har mange idylliske motiver fra Holmsbu i samlingen, for her fantes det en stor kunstnerkoloni fra 1911 til 1961.

Kunstnere som Oluf Wold Thorne, Henrik Sørensen og Aage Storstein har malt utallige motiver som fanger sommerlyset og de myke konturene i landskapet ytterst i Drammensfjorden.

Fra havnen i Holmsbu kan man gå til restene av den gamle kunstnerkolonien Støa, og herfra kan man ta turen videre til naturreservatet Holtnesdalen.

Sommerdag med utsikt på sjøen.
Oluf Wold-Torne, «Innseilingen til de lykkelige øyer», 1911

Horten

Et lite stykke inn fra kysten ved Horten ligger Borrevannet. Området rundt innsjøen er i dag like fredelig som da Hedevig Lund og Bernt Lund malte det på 1800-tallet. Borrevannet er et naturreservat med et mangfoldig plante- og dyreliv, og har turstier og badeplasser. Hedevig Lund var best kjent som portrettmaler, men hun malte også flere Vestfoldlandskap mot slutten av livet.

Hedevig Thorine Christiane Lund, «Landskapsstudie ved Borrevannet», 1878
Foto: Nasjonalmuseet
Bernt Lund, «Utsikt over Borrevannet», 1852
Foto: Nasjonalmuseet

Åsgårdstrand

Edvard Munch tilbrakte mange somre i Åsgårdstrand, og en rekke av hans mest ikoniske bilder stammer fra oppholdene her. Det var i Åsgårdstrand han fant den karakteristiske buktende strandlinjen som går igjen verk som Livets dans, Sommernatt og Melankoli. Bryggen og det hvite huset som er avbildet i Pikene på broen finnes fortsatt i havnen i Åsgårdstrand, og man kan besøke Munchs hus, der interiøret er bevart slik som det var da han bodde der.

Hvasser

Det er selve det nordiske sommerlyset slik det oppleves ved Oslofjorden, som er det egentlige motivet i Dag Alvengs Åpen port Hvasser 1979.

Fotografiet inngår i serien Sommerlys, der Alveng over mange år har skildret familiens ferieliv i det blendende sollyset på øya Hvasser.

Dag Alveng, «Åpen port Hvasser 1979», 1979. © Alveng, Dag/BONO

Nevlunghavn

Med sine gamle sjøboder og hvitmalte trehus er Nevlunghavn et av de mest pittoreske tettstedene på Vestfoldkysten. Den tidligere fiskehavnen står på Unescos liste over verneverdige tettsteder.

Annette Anker og Gerhard Munthe malte hver sin versjon av Nevlunghavn sommeren 1880. Mens Munthe plasserte seg på en fjellknaus over byen for å få med utsikten over skjærgården, vendte Anker blikket mot hverdagslivet i havnen.

Annette Anker,«Fra Nevlunghavn», 1880
Gerhard Munthe, «Nevlunghavn», 1880
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
Amandus Nielsen, Morgen ved Ny-Hellesund, 1885.

Ny-Hellesund

Vi gjør et stort hopp fra Nevlunghavn i Vestfold og Telemark til Ny-Hellesund i Agder. Amaldus Nielsen er blant de fremste skildrerne av det sørlandske kystlandskapet, og Morgen i Ny-Hellesund er blant hans mest kjente motiver. Nielsen sa selv om sine landskapsmalerier at «naturen har et ansikt liksom mennesker og det er disse ansiktene jeg maler.»

Den lune uthavnen Ny-Hellesund ligger i Søgne, sørvest for Kristiansand, og er et populært turistreisemål i sommerhalvåret. Her kan man blant annet følge kyststien som går gjennom skjærgården i Oksøy-Ryvingen landskapsvernområde.