International Library of Fashion Research
Foto: Nasjonalmuseet / Ina Wesenberg

International Library of Fashion Research inneholder 10.000 bøker, magasiner, kataloger, lookbooks samt andre trykksaker. Motebiblioteket er gratis og åpent for alle.

Åpningstider:

Tirsdag–onsdag: kl. 12–20

Torsdag–fredag: kl. 12–17

Lørdag, søndag og mandag: Stengt

Julen 2023: Stengt 23. desember-1. januar 2024

International Library of Fashion Research har som ambisjon om å bli verdens mest omfattende depot for motepublikasjoner og dokumentasjon knyttet til moteindustrien. Biblioteket vokser kontinuerlig med donasjoner fra viktige aktører i moteverdenen, som det franske motehuset Hermès, den internasjonale magasindistributøren KD Presse, det japanske motehuset Comme des Garçons og det anerkjente designbyrået M/M (Paris).

Biblioteket ligger i Stasjonsmesterboligen ved Aker Brygge og har gratis inngang.

Besøk det digitale biblioteket her

Om biblioteket

I 2020 lanserte Elise By Olsen (f. 1999) International Library of Fashion Research (ILFR) – et uavhengig motebibliotek basert på en større donasjon fra den avdøde amerikanske kulturteoretikeren Steven Mark Klein. Materialet består av bøker, magasiner, kataloger, lookbooks, invitasjoner, illustrasjoner og annet trykt materiale. Mye av materialet er tilgjengelig på ILFRs nettsider. Samme år flyttet de inn i Stasjonsmesterboligen.

Bibliotekets interiør er realisert i samarbeid med arkitekt og professor Vesma McQuillan og studenter ved Westerdals/Høyskolen Kristiania. Hyllene er ved den Italienske designduoen Formafantasma for Hem, og er laget av resirkulert aluminium fra Hydro. Tekstilet i gardinene kommer fra Kvadrat Textiles. Bordene og vitrinene er bygget på plassen i resirkulert MDF og vitrinene kommer fra Nasjonalmuseet – Arkitektur.

ILFR-prosjektetet er støttet av Talent Norge, Nordisk Kulturfond (Globus) og Utenriksdepartementet.