Komposisjon

Anna-Eva Bergman
312
3 min
Anna-Eva Bergman, «Komposisjon», 1951 © Bergman, Anna-Eva / BONO Foto: Børre Høstland / Nasjonalmuseet

Transkripsjon

Skuespiller som Anne-Eva Bergman: 

«Da jeg begynte å inkorporere metall i min teknikk fant jeg en egen personlig vei inn i maleriet 

 

Forteller: 

Mot slutten av 1950-tallet begynte Anna-Eva Bergman å eksperimentere med bladmetall i maleriene sine. Teknikken har tradisjon tilbake til middelalderen og ble brukt i altertavler og kirkeutsmykninger. 

 

Bergman gjorde teknikken til sin egen og arbeidet med ulike metaller. Slik kunne hun skape lys i bildet og utnytte effekten av gull, sølv eller kobber. 

 

Komposisjon ble malt på oppdrag fra Hotell Farris Bad i Larvik til hotellets nye bar. Bildet er et triptykon – et tredelt bilde. Da bildet ble malt var Bergman del av kunstnerkollektivet på Citadelløya utenfor Stavern, sør for Oslo. På Citadelløya hadde hun studert de blankskurte svabergene ogulike steinformasjoner meddette kystområdets karakteristiske geologi. I denne perioden tok hun steget fra et figurativt til et abstrakt uttrykk.  

Komposisjon, er et godt eksempel på denne vendingen i kunstnerskapet hennes. 

 

For Bergman handlet det abstrakte ikke om å vende ryggen til naturen, men å avdekke nye sider ved den. Allerede i 1950 skriver hun: 

 

Skuespiller som Anne-Eva Bergman: 

«For å kunne skape noe «abstrakt», må man studere naturen, ja man kan overhodet ikke studere den grundig nok eller komme langt nok til bunns i den – både den natur som omgir oss, og den natur som er i oss – vår egen indre natur.»

 

Forteller 

I Komposisjon fremstiller hun store, avklarte former med påminnelse om stein- og bergformasjoner eller øyer. Hun bruker brun- og gråtoner, en dempet koloritt, bare brutt av innslag av sterke, nesten regnbuelignende farger.  

 

Komposisjon ble installert i 1951, men baren fikk en kort levetid. Verket fant deretter veien til frokostsalen i Hotell Royal i Oslo, der det vakte forargelse blant hotellets gjester. Det norske publikumet var ikke fortrolig med abstrakt kunst...  

Komposisjon forsvant fra offentligheten inntil det kom for salg på auksjon i 2013 og ble innkjøpt til Nasjonalmuseets samling. Maleriet er nå for første gang i sin helhet på utstilling i Nasjonalmuseet. 

 

Dette er det største verket vi kjenner til av Anne-Eva Bergman før hun forlater Norge til fordel for Paris i 1952. Det er et ambisiøst verk som viser hennes orientering mot det abstrakte med referanser til natur og med bruk av bladmetall. Komposisjon var det første og forble det eneste utsmykningsoppdraget Bergman fikk og utførte i løpet av sin karriere.