Kjole

Uidentifisert kunstner
112
2 min
Datering: Mellom 1795 og 1805

Transkripsjon

Ragnhild Brochmann:

Når du ser denne kjolen, så tenker du kanskje: Ja, den er det vel ikke så mye å si om. Den er vel ganske vanlig - helt enkel og grei? Og det er selvfølgelig helt feil!

Forteller:

Kunst- og motehistoriker Ragnhild Brochman forteller at i årene etter den franske revolusjonen, på starten av 1800-tallet, så skjer det radikale ting med kvinnemoten.

Knapt noen gang i historien har klærne i stor grad speilet nøyaktig hva som skjer i samfunnet rundt. 

Ragnhild Brochmann:

Og hva er det som skjer? Jo, Marie Antoinette, hun har mistet hodet sitt, Frankrike er på vei til å bli en republikk, og ingen idé fenger samtiden mer enn drømmen om antikkens demokrati!

Forteller:

Men hvordan skal man se ut i et samfunn, som ønsker seg tilbake til det antikke Hellas og Romerriket?

Ragnhild Brochmann:

Eller for å si det på en annen måte; hvordan skal man kle seg sånn at man viser at man er helt ferdig med eneveldets undertrykkelse, overforbruk og usunn luksus? Jo! De overdådige lagene, de må skrelles vekk!

I dag, for våre øyne, så virker kjolen bare søt og litt tekkelig, men på det tidlige 1800-tallet, så var dette en helt radikal måte å kle seg på. Og en stil som bare noen tiår tidligere ville vært akkurat det samme som å kle seg kliss naken.

Forteller:

Og for deg som stusser over det røde ullsjalet med paisley mønster:

Ragnhild Brochmann:

Hvorfor er det der? Jo, da må vi huske på at i kalde Norden, hvor vi også adopterte moten, så var jo denne lettkledde stilen kjent for å gi deg lungebetennelse - om du ikke passet godt på.