Forteller:
Du står nå foran et nøye gjennomtenkt PR-stunt fra 1600-tallet. En prinsesse med dypt utringet kjole som blotter brystene, og en hertug med fløyte og krans i håret. Hvorfor ble et kongelig par fremstilt slik, utkledd som mytologiske figurer?
Da bildet ble malt hadde de to du ser på bildet, hertug Christian Albrecht av Slesvig-Holsten-Gottorp og prinsesse Frederikke Amalie av Danmark-Norge, akkurat giftet seg.
I en kampanje for å hylle hertugen malte kunstneren Jürgen Ovens en serie portretter av de nygifte. Gresk-romersk mytologi var på moten blant eliten i Europa, og i maleriet blir prinsessens og hertugens egenskaper kommunisert gjennom symboler og mytologiske referanser.
Hun som Ceres, gudinnen som sikrer gode avlinger og fruktbarhet - derfor de nakne brystene - og han som Bacchus - vinguden og symbolet for overflod. Med slike egenskaper er de det perfekte ekteparet til å ta vare på folket sitt.
I årene før bryllupet hadde landene deres vært gjennom en rekke kriger. Ved å fri til den danske kongens søster, viste Christian Albrecht at han ville skape politisk stabilitet og ro. Bryllupet i 1667 var én brikke i et stort politisk spill om makt i regionen.