Forteller
Sommeren 1827 går en ung, svensk kvinne rundt i en park i åsene utenfor Roma med skisseblokk og blyant.
Kvinnen heter Evalina Stading.
Og hun er i ferd med å oppfylle drømmen sin om å bli kunstmaler.
Cynthia Osiecki
Hun utmerket seg veldig tidlig, fordi hun hadde en motivasjon til å bli kunstner. Det var ikke normalt for kvinner, og ikke forventet av kvinner at de ville bli en kunstner.
Forteller
Cynthia Osiecki er kunsthistoriker ved Nasjonalmuseet. Hun forteller at Evalina Stading ikke bare var uvanlig fordi hun ville male, men fordi hun ville bli landskapsmaler.
Men sånt skulle ikke kvinnelige kunstnere drive med.
Cynthia Osiecki
Det var i hennes samtid den ideen at kvinnen skal sitte seg hjemme og ha alltid noe med seg når hun går ut.
Det er ikke riktig for en kvinne å reise alene i fjellet og bli overlevert til naturen. Fordi kvinner var forventet å male blomster og fruktmaling, og kanskje portrett.
Forteller
Men Stading vil noe mer. Hun reiser ut i Europa, først til Dresden og senere til Italia.
Her blir hun lagt merke til, og hun blir gitt et viktig oppdrag. Hun skal male et stort bilde av parken ved Palazzo Chigi utenfor Roma.
Det vi har foran oss her er en av forstudiene til dette store maleriet.
Cynthia Osiecki
Hun jobber veldig mye med lys i den maleriet, fordi hun er i Italia. Her filtrer lyset seg mellom skogen. Hun lager sånn kontrast, og du kan fortsatt føle deg i Italia med lyset hun uttrykker.
Men hun fikk ikke laget den maleri av en betydelig størrelse, fordi hun ble syk og døde i 1829 i Roma. Så det oppdraget ble ikke ferdig.
Forteller
Men dette bildet ble kjøpt opp av den norske maleren J.C. Dahl. Og da han selger deler av sin kunstsamling til Nasjonalgalleriet, blir Evalina Stading en av de første kvinnelige kunstnerne i galleriets historie.