Fra serien overmalinger, Porno

Gerd Tinglum
249
2 min
Datering: 1980

Transkripsjon

Gerd Tinglum:

Det er ikke det visuelle som er det viktigste her. Jeg synes av og til at arbeidene er stygge. So what! Det handler om noe helt annet.

Forteller:
Det sier kunstneren Gerd Tinglum. Da hun studerte i Japan tidlig på 1980-tallet arbeidet hun med klisjeer i japansk kultur. Hun undersøkte blant annet det japanske seksualtabuet rundt kjønnshår, som fikk til følge at japanske pornoblader ble sladdet ved at man skrapet vekk kjønnshår fra bildene for hånd.

Men for Tinglum var det noe annet som virkelig var opprørende:

Gerd Tinglum:

Det som naturligvis er det dramatiske med at kjønnshår ikke skulle vises det var det at det var helt vanlig å bruke barn i pornoindustrien. Veldig sjokkerende for meg. 

Forteller:

Gerd Tinglum kjøper japanske Playboy Magazine i aviskiosken, og maler over de kvinnelige modellene i bladet, men hun lar skrapingen av sensurerte kjønnshår stå igjen urørt. Sidene blir malt over i hver sin farge.

Gerd Tinglum:

Det er farger som er veldig typiske for Japan på en måte, og 80-tallet. Og for å gjøre det mer japansk så er de fargene blanda ut med soyasaus. Det lukter soyasaus av arbeidene.

Forteller:
Porno, dette verket, er et av de første norske konseptuelle maleriene, det vil si et maleri hvor det visuelle skapes av ideen bak arbeidet. I dette tilfelle: det japanske kjønnshårtabuet, sensurskrapinga og pornoindustriens bruk av barn og unge. Hvordan kunstverket ser ut er mindre viktig.

Som Gerd Tinglum selv sier: det handler om noe helt annet.