Arch of Hysteria

Louise Bourgeois
Louise Bourgeois, «Arch of Hysteria», 1993. © The Easton Foundation/BONO, Oslo 2023

Transkripsjon

Forteller

Carrara. Italia. 1969. Louise Bourgeois møter Alina Szapocznikow. Store mager, pupper, impotens og mannlig hysteri.

Elin-Therese Aarseth

Carrara det var en fasjonabel møteplass for samtidskunstnere fra hele verden. Det er omgitt av fjell med hvit marmor, og denne marmoren er veldig ettertraktet for skulpturarbeid.

Forteller

Dette er Elin-Therese Aarseth, kunsthistoriker ved Nasjonalmuseet.

Elin-Therese Aarseth

De to kunstnerne fikk umiddelbart nær kontakt. Szapocznikow introduserte Bourgeois for venner, som Roman Polanski og den polske kunstneren Magdalena Abakanowicz. Hun ga også Bourgeois to av sine hen fargede polyesterharpikslamper i gave, og Bourgeois returnerte den vennskapelige gesten ved å sende Szapocznikow en gullpatinaversjon av skulpturen hennes Sleep som så ut som en "sovende penis".

Forteller

Det var ikke bare den felles situasjonen med å være kvinnelige skulptører i en nesten fullstendig mannsdominert scene som førte dem sammen, de var dessuten interessert i mange av de samme kunstneriske spørsmålene.

Elin-Therese Aarseth

Det kan jo virke som en heldig tilfeldighet at Szapocznikow også eksperimenterte med å støpe og farge forskjellige syntetiske materialer, slik som plastikk. Og kroppen som form, både på sitt mest erotiske og sitt mest frastøtende, det var viktig både Bourgeois og Szapocznikow på denne tiden.

Bourgeois' sitt verk Arch of Hysteria – som er en avstøpning av den bakoverbøyde kroppen til assistent og vennen Jerry Gorovoy, kan være en referanse til Szapocznikows Piotr. Skulpturen er en avstøpning i full størrelse av hennes adopterte sønn, som bøyer hodet og brystet bakover, og har øynene lukket som i en slags ekstase.