Bourgeois and Robert Grober. Liquid sexuality and the AIDS crisis

Transkripsjon

Gobers “stemme”, innleser

Annenhver dag, virket det som, ble noen jeg kjente eller noen som venner av meg kjente, alvorlig syk, og det skjedde så fort, og de fleste av dem var homofile menn. Unge menn døde overalt rundt meg av ukjente årsaker, men verden for øvrig syntes enten å lukke øyene for at det skjedde, eller vemmes over det.

Forteller

Dette er et sitat fra den amerikanske kunstneren Robert Gober. Installasjonene med vasker er kanskje hans mest berømte arbeider.

Elin-Therese Aarseth

I en drøm hadde Gober sett en hvit, skinnende porselensvask med rennende vann badende i strålende sollys. Denne drømmen tolket han som en kontrastfylt åpenbaring til den skremmende virkeligheten; for ute i den virkelig verden, så herjet AIDS-epidemien.

Forteller

Dette er Elin-Therese Aarseth, kunsthistoriker ved Nasjonalmuseet.

Elin-Therese Aarseth

De første ble laget i 1984; formet i gips, tre og stål, og deretter møysommelig malt. 2 Urinals, fra 1986, er varianter av Gober sinevask-arbeider.

Også Louise Bourgeois var aktivt engasjert i aids-krisen. Hennes første AIDS-relaterte verk ble laget i 1989. I denne utstillingen ser du et senere verk, nemlig en liten dildo-aktig skulptur som ligger i en liten eske.

I 1994 samarbeidet Bourgeois med seks andre kunstnere for å samle inn penger til inntekt for ACT UP (Aids Coalition to Unleash Power).

Inspirert av popkunstnerne, lagde de en eske med syv ulike objekter i, som alle på en eller annen måte handler om kroppen. Tanken var jo å bryte tausheten som omga aids-krisen, de ville ta til motmæle mot stigmatiseringen av homoseksualitet og sex i det hele tatt, med kunst som eksplisitt feiret kroppen og seksualiteten.