Dåpsscene

Mark Rothko
306
2 min
Mark Rothko, Dåpsscene, 1945, Whitney Museum of American Art, New York, Purchase, 46.12 © 2023 Kate Rothko Prizel & Christopher Rothko

Transkripsjon

Øystein Ustvedt:

Det er noe drømmeaktig og flytende ved dette bildet. Det har ikke noe tydelig hovedmotiv, men en mengde mindre former og fargefelt som liksom oppstår og forsvinner om hverandre.

 

Forteller:

Øystein Ustvedt, kurator ved Nasjonalmuseet snakker om «Baptismal Scene» fra 1945:
Dette maleriet er det første kunstverket av Mark Rothko som kjøpes av et kunstmuseum. I 1946 blir det valgt med i en utstilling i The Whitney Museum of American Art som erverver det til sin samling.

 

Øystein Ustvedt:

Ser vi antydningen av to oppreiste menneskefigurer? Aner vi konturene av en scene eller et landskap med en spiralformet fontene som spruter ut vann?

Det flytende temaet forsterkes av malingen som medium. Vannfarger er lett oppløselige og åpner for å skape forskjellige grader av metning. Her veksler store partier med tynne, lette fargeslør med dekkende flekker og mønstre. Legg merke til den forsiktige bruken av kraftige kontrastfarger: oransje og blått mot en bunn med mye grått og rosa.  

 

Forteller:

Etter mange års virksomhet som kunstner vinner Rothko økt anerkjennelse i denne tiden. Det at Whitney-museet kjøper dette verket blir begynnelsen på et større gjennombrudd.

 

Øystein Ustvedt:

Det er verd å få med at Rothko velger å bruke akkurat dette maleriet som illustrasjon til en tekst som er blitt stående som viktig, fordi han omtaler sine bilder, noe han ellers nødig gjør.. Teksten handler om egnetheten til abstraksjon fremfor figurasjon for å skape kunst som er overraskende, ukjent og transcendent.

 

Skuespiller som Rothko:

Jeg tenker på bildene mine som dramaer der formene som opptrer, er utøverne. De er skapt ut ifra behovet for en gruppe skuespillere som er i stand til å bevege seg dramatisk uten sjenanse og utføre gester uten skam. Verken handlingen eller aktørene kan forutses eller beskrives på forhånd. De begynner som et ukjent eventyr i et ukjent rom.