Tekst av rådgiver samling Thomas Flor

NRK-programmet «Epoke» fra 1966 viser en scene der den norske kunstneren Per Kleiva løfter opp en glinsende sølvlakkert gipshånd som en gang har tilhørt en utstillingsdukke, før han presist limer fast gjenstanden i sentrum av et stilisert sortmalt solmotiv.

Filmopptaket stammer fra Kleivas atelier i en rivningstruet gammel bygård i et slitent område av Oslo. Her hadde han slått seg sammen med en gjeng kunstnerne som både jobbet, festet og bodde i lokalene.

Jobber ... Jobber ...

Per Kleiva i arbeid med Softly as in a morning sunrise, og det ferdige verket utstilt i Unge Kunstneres Samfunn like etter. Fra programmet «Epoke», sendt på NRK 24.02.66.

Blåst overende av Warhol & Co

Norges første popkunstutstilling

Tre mennesker foran et kunstverk md en hånd
Per Kleiva, Siri Aurdal og Ørnulf Opdahl i Oslo Kunstforening mars 1966.
Foto: Scanpix

Ny eier og ny hånd

Abstrakt popkunstverk med hånd som stikker ut av installasjon
Slik det fremstår i dag: Per Kleiva, «Softly as in a Morning Sunrise», 1965-66. © Kleiva, Per/BONO
Foto: Nasjonalmuseet / Morten Thorkildsen

Et nytt uttrykk for en ny tid

«Softly as in a Morning Sunrise» slik det så ut fra begynnelsen. © Kleiva, Per/BONO
Foto: Per Kleivas arkiv