Tekst av rådgiver samling Thomas Flor
NRK-programmet «Epoke» fra 1966 viser en scene der den norske kunstneren Per Kleiva løfter opp en glinsende sølvlakkert gipshånd som en gang har tilhørt en utstillingsdukke, før han presist limer fast gjenstanden i sentrum av et stilisert sortmalt solmotiv.
Filmopptaket stammer fra Kleivas atelier i en rivningstruet gammel bygård i et slitent område av Oslo. Her hadde han slått seg sammen med en gjeng kunstnerne som både jobbet, festet og bodde i lokalene.
Per Kleiva i arbeid med Softly as in a morning sunrise, og det ferdige verket utstilt i Unge Kunstneres Samfunn like etter. Fra programmet «Epoke», sendt på NRK 24.02.66.
Blåst overende av Warhol & Co
Norges første popkunstutstilling

Per Kleiva, Siri Aurdal og Ørnulf Opdahl i Oslo Kunstforening mars 1966.
Foto: Scanpix
Ny eier og ny hånd

Slik det fremstår i dag: Per Kleiva, «Softly as in a Morning Sunrise», 1965-66. © Kleiva, Per/BONO
Foto: Nasjonalmuseet / Morten Thorkildsen
Et nytt uttrykk for en ny tid

«Softly as in a Morning Sunrise» slik det så ut fra begynnelsen. © Kleiva, Per/BONO
Foto: Per Kleivas arkiv