Vinternatt i Rondane
- Kunstner: Harald Sohlberg
- Datering: 1914
- Betegnelse: Maleri
Om verket
Harald Sohlberg oppdaget motivet til «Vinternatt i Rondane» på en påskeskitur. Det kjente maleriet skulle først bli til etter mange skisser og ulike varianter.
Sohlberg tegnet den første skissen allerede på toget på vei hjem fra skituren i 1899. Først i 1914 var det endelige resultatet ferdig.
Dette skulle bli hans aller viktigste motiv. Etter den første turen vendte Sohlberg tilbake til Rondane flere ganger for å kunne være i nærheten av motivet. Han tok også fotografier som han brukte som studiemateriale. I femten år arbeidet Sohlberg med fjellene i Rondane, og resultatene ble flere malerier, en rekke tegninger og et populært grafisk blad.
Et snødekt slott
I de fleste framstillingene Sohlberg gjorde av Rondane ligger fjellene der som et snødekt slott, og det er ingen spor av menneskelig aktivitet. Et par unntak er versjonene med ei hytte og noen skiløpere. I den endelige og største versjonen troner de snøkledde fjellene i et nattlandskap. På den mørke himmelen ses stjerner, og i forgrunnen står vinternakne busker og trær i mørk silhuett. De er, nærmest som et sceneteppe, trukket til side for midten, og slipper oss dermed videre inn i dette blåkalde vinterlandet. Sohlberg var opptatt av at forgrunnen ikke skulle være for tett og overfylt; «Den maa nemlig ikke virke øde og viid. Thi der skal natten og angsten i billedet ligge.» (1)
Maleriet er Harald Sohlbergs mest sentrale verk, og det er kanskje også høydepunktet blant symbolistiske landskaper i Norge (selv om det er utført ganske seint i forhold til symbolismens storhetstid). Det ble første gang vist på Jubileumsutstillingen for grunnloven i 1914. Året etter ble det kjøpt av J.B. Stang, som i 1918 ga det til Nasjonalgalleriet.
Maleriet ble i 1995 kåret til «Norges nasjonalmaleri» av NRKs lyttere. Utsiktpunktet Sohlbergplassen ved Atnsjøen sto ferdig i 2005 som ett av stedene langs «Nasjonale turistveger».
Kilder
Harald Sohlberg. Uendelige landskap, Utstillingskatalog Nasjonalmuseet 2018
Bjerke, Øivind Storm: Harald Sohlberg. Ensomhetens maler, Oslo 1991
(1) Via Harald Sohlberg. Uendelige landskap, Utstillingskatalog Nasjonalmuseet 2018: Arne Stenseng oppsøkte i 1945 Sohlbergs motiver og mennesker kunstneren hadde vært i kontakt med i Rondane. Stensengs notater er i Nasjonalbiblioteket, Oslo (NBO). Stenseng bygger på disse notatene i: «Rondane sett med malerøyne», 124–138 i Den norske turistforenings årbok, 1960.
Kunstner/produsent
Harald Sohlbergs motiver fra Rondane og Røros har gitt oss vårt ”nasjonalmaleri” og bidratt til at Røros har havnet på Unescos verdensarvliste.
Harald Sohlberg hadde sitt første møte med Rondane i 1899. Erfaringene med vinteren i fjellene ble viktig for hans videre utvikling som kunstner. Han malte mange motiver herifra og hans mest vellykkede verk noensinne er nettopp Vinternatt i Rondane, som ble kåret til "Norges nasjonalmaleri” etter en lytteravstemning i NRK i 1995.
Røros
Harald Sohlberg og kona Lilli Hennum bodde på Røros ved starten av 1900-tallet. Gatene og kirken i Røros er kjente motiv i bildene hans. Oppmerksomheten rundt maleriene herifra førte til at Bergstaden senere ble tilbakeført til sitt opprinnelige utseende. Røros bergstad og Circumferensen (områdene rundt), ble i 1980 fredet, oppført på Unescos verdensarvliste.
Tidlig talentfull
Harald Sohlberg var nummer åtte i en søskenflokk på tolv. Foreldrene var en del av overklassen i hovedstaden; faren drev en pelsforretning. Som barn tegnet Sohlberg mye, og i familiens vennekrets var det kunstnere som så at han hadde talent. I årene 1885-89 var han elev ved Kunst- og håndverksskolen, og fikk utdanning som dekorasjonsmaler. Høsten 1891 fikk Sohlberg veiledning av Erik Werenskiold og Eilif Peterssen. Det var kunstmaler Sohlberg ville bli!
I 1894 debuterte han på Statens kunstutstilling med Natteglød. Samme år var han elev hos Harriet Backer, og i 1895 fikk han kunstnerstipend og reiste til Paris.
Sommerlandskap
Fra 1905 var Harald Sohlberg og familien, som etter hvert også bestod av flere barn, i hovedsak bosatt i Kristiania, med unntak av sommeropphold i ulike kystbyer ved Kristianiafjorden. Landskap var Sohlbergs viktigste motivkrets og flere av hans landskaper har motiver fra disse sommeroppholdene, som f.eks. Fra Oslofjorden (1926).