The A.C. og Nasjonalmuseet ønsker å senke terskelen til kunstverden og holder derfor inspirerende tegne- og maleverksted slik at alle kan få en smakebit på kunstnerisk praksis.

Uavhengig av ferdigheter og erfaring, ønsker vi alle velkommen til fysisk malerverksted på Mellomstasjonen, rett foran det nye museet. Vi starter kvelden med et inspirerende foredrag, om stillebenets historie og verk i museets samling før vi selv skal tegne og male stilleben! Kom til dekket bord og senk skuldrene i noen timer sammen med oss. Alt av materialer er inkludert, du trenger kun å ta med deg selv.

Å tegne eller male et stilleben betyr å tegne eller male noe vi ser foran oss – som en vase med blomster, et eple eller noe nips. Her er det fantasien som setter grenser på hva man kan stille opp foran seg. Vi starter arrangementet med fargerike tegneøvelser før vi finner frem lerret og maling og avslutter kvelden med en lengre oppgave.

The A.C. veileder underveis og byr på alle tips og triks de kan om komposisjon, farge, kontraster, dybde for at du skal kunne gå hjem med et stilleben maleri du fornøyd kan henge på veggen hjemme.

The A.C har på forhånd valgt ut flere verk fra Nasjonalmuseets store samling til inspirasjon for kveldens oppgaver. Kurator Ingvild Hammervoll fra museet vil dele spennende historier, fun facts, og fakta om noen av verkene fra museets samling!

Ønsker du å la deg inspirere på forhånd kan du gå inn og lage din egen samling i Nasjonalmuseets digitale samling eller se The A.C sin her.

Verkstedet finner sted på Mellomstasjonen foran det nye nye museet. Vel møtt!