Portrett av kvinne. Og en tegneseriestripe.
Tegneserieskaperen Lene Ask lærer deg rytme, dramaturgi, tegning og poesi i dette verkstedet.

Bli med på tegneverksted med tegneserieskaper Lene Ask!

Hvordan finner du balansen mellom ord og tegning? En tegneserietegner jobber med både tekst og bilder. To ulike språk skal slås sammen til ett uttrykk. I dette verkstedet vil Lene Ask vise hvordan hun jobber med å skape rom i teksten og hvorfor det er like viktig å holde igjen som å gi gass.

Vi er innom rytme, dramaturgi, tegning og poesi. Det er en fordel at du er glad i ord og ikke redd for å ta i en blyant.

Lene Ask er fotograf, illustratør, forfatter og tegneserieskaper. Hun har laget flere bildebøker og tegneserier. For tegneserieromanen Hitler, Jesus og Farfar mottok hun Sproing-prisen og Kultur- og kirkedepartementets tegneseriepris.

Streken

Tegneverkstedet er en del av serien «Streken» som arrangeres av Nasjonalmuseet i samarbeid med forskjellige kunstnere som arbeider med tegning. Tidligere Streken-kunstnerne er Morten Kildevæld Larsen, Gelawesh Waledkhani, Esther Maria Bjørneboe Øyvind Torseter, Halvor Harsem, Hans Hamid Rasmussen, Lena Walton Herfindal. Med denne serien ønsker vi at du skal få nye perspektiver på hva tegning er og kan være.