Erik Werenskiolds "En bondebegravelse" fra 1883–1885
Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland
  • 2. oktober 2021
  • Norge rundt med Nasjonalmuseet – Nes kyrkje ved Gvarv

Velkommen til et nært møte med Erik Werenskiolds En Bondebegravelse i Nes kyrkje ved Gvarv.

Gjennom tre somre fra 1883 til 1885 oppholdt Erik Werenskiold seg på Gvarv i Telemark sammen med familien sin. Flere av de kunstneriske resultatene herfra har blitt stående som sentrale hovedverk i norsk kunst. Det gjelder framfor alt det store maleriet En bondebegravelse, som skildrer en gruppe bønder rundt en enkel grav, stående utendørs med snødekte fjelltopper i det fjerne. Men hvem er den døde? En mor, en søster, en gammel sliter eller en ung sønn? Maleriet gir oss flere spørsmål enn svar. Til utformingen av kirkegården brukte Werenskiold gravlunden ved Nes kyrkje, der verket nå vises fram.

Maleriet vises i tidsrommet 11.00–16.00. Visningen er gratis og åpent for alle.

Programmet starter kl. 12.00:

• Velkommen ved prest i Nes kyrkje, Anne- Inger Lunner
  • Marit Werenskiold: Om maleriet En bondebegravelse
  • Velkommen heim til kunsten, ved ordførar i Midt-Telemark kommune, Siri Blichfeldt Dyrland
  • Øystein Ustvedt: Bondebegravelse og Rådebank
  • Jorid Vale: Hvem, hva, hvor? Litt om lokalhistoriske forbindelser
  • Dans på kyrkjebakken ved Ungdans og Nes nasjonale dansarring med spelemann Sigmund Aasdalen, kledd i beltestakkar og gråkufteklede, slik E.W. teikna og måla folk på Gvarv

Musikk ved organist Henrik Ødegaard. Enkel servering frå Fruktbygda.

Prosjektet er et samarbeid mellom Nes kyrkje, Midt-Telemark kommune, Evju Bygdetun og Nasjonalmuseet.

Nye Nasjonalmuseet åpner i 2022

Når det nye Nasjonalmuseet åpner 11. juni 2022, får du igjen mulighet til å se dette maleriet. Det vil henge i Rom 57 sammen med en rekke andre malerier og skulpturer fra de mye omtalte 1880-årene i norsk kunst. Vi gleder oss til å ønske deg velkommen til det nye Nasjonalmuseet og til et gjensyn med dette kunstverket.

Norge rundt med Nasjonalmuseet

Denne sommeren og høsten skal flere kjente verk fra Nasjonalmuseets samling vises fram på sitt «hjemsted», og alle landets fylker vil få besøk. I noen tilfeller vises kunstverket på stedet der det ble skapt, mens i andre tilfeller er det motivet eller kunstneren som har en tilknytning til stedet.

Presseomtale